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The orange display has a 7805 5V Power regulator chip, they become pretty hot for a long time. Check it, some of them are simply dead.
Is the display with the channel numbers ok? The MM5450 can cause this with bad communication with the cpu.
I have seen several 8032 CPUs going defect… and lithium batteries/caps. And Eproms loosing their data.
Dann bleibt nicht mehr viel übrig. Dann ist es eine Unterbrechung von Platine 7 nach 5… oder einer den 10nF Kondensatoren macht einen Kurzschluss.
It is not necessary to install all 6 output Transistors… 2 are enough for testing the amp. Or remove/disconnect 4 of the 0,47 Ohm resistors. The other 2 resistors can be replaced by cheap 100 Ohm for testing wether the amp is stable and symmetric.
It is also not necessary to power up the amp to +/-68V. +/-15V with a regulated power supply with limited current will do the job
Why is R95 a spindle potentiometer? These mods are the reason for the instable “no load current” adjustment burning the amp. Potis with an oxidated/burned middle contact are the reason for problems.
Mache einen kompletten Quertausch. Boxen – Kabel sowie die Powerlink Buchsen am Master.
Wenn beide Powerlink Buchsen denselben Fehler aufweisen, ist es ein interner Schaden an der Elektronik des Vorverstärkers mit einer Ausnahme.
Wenn die Buchse des Kopfhörerausgangs korrodiert, wird der Soundweg unterbrochen und ein Kanal kann dann ausfallen. Also ein paarmal was anstecken…
What will be the rear side of the box? The original Penta has a separate “box” for the tweeter and the 4 midrange speakers. You measured the content with around 2 liter volume. But… the Penta is a big speaker, but the volume is still not very big. It is a slim column. B&O separated the midrange speakers from the woofers.
Just be sure, that the midrange box is isolated from the woofers, otherwise the woofers will press air into the midrange box and the midrange speakers will react on this preasure… they will play the sound of the woofers and not the midrange signal. Much bass, less hights…
The Penta has also a breathing hole on the top, the bassreflex tube… where will it be located in the new cabinett? The cabinet for the woofers can be bigger, bigger is no problem. Smaller is a problem, since the breathing of the woofers would/will be limited.
Since you use 3D printing, you can integrate the bassreflex tube in the backside, making it takein-takeout like a horn, not a simple hole. If you have a still operating Penta: play music and touch the bassreflex tube. And listen to the tube, some frequencies produce a breathing sound. It could be possible, that it needs not 1 tube, maybe symmetric 2 of them.
DIN and RCA have different signal level. RCA ist around 0,7V… DIN much lower. Depending on year and manufacturer ~ 0,1-0,3 V.
10 August 2024 at 12:14 in reply to: beomaster 1000 ( type 2317 ) restoration & improvements? #58129Some years ago i repaired a BM1000. There are lots of Roederstein capacitors inside, red plastic caps. They were 40-50 years ago pretty good, this time is gone. Most of them are either dead or they spread acid on the board, they are cracked. Replace them all with Panasonic FC and FR types.
Surprisingly a lot of the soundpath is done with Tantalium Caps. This is probably one of the worst sounds ever. Tantal in the soundpath is no pleasure, Tantalium reacts different on the frequency, the inner resistor is not linear, it’s curved. Replace them with bipolar MKS WIMA Foil caps. MKS-2, MKP… whatever fits.
After this mod the BM1000 plays in a total different sound level. Much better.
The manual switches are a pain with hard grease. Clean it with contact cleaner and mechanical Oil like WD40. Some of the switches got stuck in the old grease. After cleaning and oiling all switches became smoth and reliable.
Good Luck!
There is a linear gear and inside is a sliding pin on the drawer. There you can use this silicon grease.
The axle is not so good, since i have seen that the torque can open the axle and the axle becomes loose. And a loose axle usually ends in a broken wheel…
The gearbox has one fixing bolt and is adjustable …
The gear box and the linear slide had a special silicon grease. This grease is very stiff and used as a damping stuff, making smooth and slow movements.
The problem: after 30 years it can be like cement or glue. I’m used to remove it and clean it, since it is hard to get and dependend on the temperature. Sometimes the drawer did not open any more.
Sometimes there was so much force, that the gearbox wheel was broken.
The gearbox can be adjusted between light and somewhat little more more heavy slide. But this means that the mainboard must be lifted out of the drawer … i do not recommend removing this board. It can break easily.
Hello Mathias,
the CD5500-7000 has almost no problems with dust on the lense, just with cleaning attacks on the drive…
The main problem are the 30-40 years of use für the capacitors on the drive controller. They need replacement.
You will need a recap. But do it with the right material… there are lots of informations in the old workbench section.
Martin
Hello Erik,
the Beocord 5500-7000 has no lock system. This behaviour is quite normal, no defect.
Martin
In dem silbernen Kasten ist die CPU. Dort ist eine Lithium Knopfzelle für den Datenspeicher verbaut. Die muss mindestens 3V haben, ansonsten wird das Verhalten merkwürdig.
Im STK Endverstärker sind mehrere goldene Roederstein Elkos verbaut. Nach bald 40 Jahren haben die es hinter sich, sind meistens taub. Austauschen, Markenware rein, axiale BC oder vormals Philips.
Für die radialen Elkos Panasonic FC oder FR Typen verwenden.
Die Zerlegung des Endverstärkers ist alles andere als trivial, er ist extrem bruchempfindlich… und Pertinax ist sehr anspruchsvoll beim Löten. So’n Lötpad ist mal richtig schnell hinüber und sehr schwer zu reparieren…
Mit etwas Holzbeize wäre das kein Problem. Wobei ich nicht den Farbton Braun wählen würde, sondern vielleicht grau oder silber.
Braun zu V2A passt eher mal weniger, der metallische Look der Pentas wäre mit grau/silber/anthrazit besser kompatibel.
Mit diesen Blenden wirken sie noch länger und schlanker… 🙂
Wobei man die Befestigung der Holzblenden jetzt nur erahnen kann. Denn die muss richtig gut sein, oder es gibt Resonanzen wenn da was vibriert. Nur Draufstecken wäre etwas zu wenig.
Zu dem Plopp: die einfachste Lösung ist die passive Variante an einem BM7000… was ja mal keine schlechte Lösung ist, die beiden harmonieren klanglich hervorragend.
Zum Plopp der aktiven Variante: es gibt mehrere Probleme beim aktiven Verstärker bereits auf der konstruktiven Seite. Der Vorverstärker ist immer weitgehend online, der Endverstärker dagegen offline.
Schaltet man den Endverstärker ein, fährt er unter anderem nicht synchron seine symmetrische Spannungsversorgung hoch, sondern bevorzugt manchmal eine Seite. Richtig wäre gewesen, ihn hochzufahren und dann erst den eigentlichen Lautsprecher anzukoppeln… was aber ein weiteres Relais sowie eine weitere Wartezeit erfordert hätte. Hätte hätte… es ist auf jeden Fall hilfreich, die beiden großen 10.000uF Elkos auf Gleichlauf/Kapazität zu prüfen und ggf. zu tauschen mit anderen Exemplaren. Sie sind zwar sehr selten defekt, aber nach 40 Jahren nicht mehr identisch. Hauptsache: sehr ähnliche Kapazitäten und ESR, also messen… im entladenen Zustand oder es gibt dicke Backen am Meßgerät.
Hilfreich sind auf jeden Fall schon mal symmetrische Stromversorgungen mit exakt gleichen Werten bei den Stützkondensatoren C18/C20 für die +/-15V. Beim Vorverstärker ist dem nicht so… es gibt sie unterschiedlich bestückt. Mit 100uF und 220uF, asymmetrisch… was nicht gar so toll ist. Wer sich den Blödsinn ausgedacht hat, beide zu mischen?
Weiterhin ist auch hilfreich, die Pentas am Haupt Trafo von 220V auf 240V umzurüsten, was Wärme etwas fernhält und auch das symmetrische Aufladen begünstigt. Der Trafo hat in diesem Moment durch die beiden zusätzlichen 10V Spulen mehr Anfahrleistung, was die Sache erleichtert. Und auch etwas weniger Spitzenspannung im Betrieb, was den Verstärker wieder näher an seine Solldaten bringt. Im Service Manual ist das recht gut bebildert, ist nur eine einfache Brücke zu verschieben.
I have something like that with HDMI and DVD Player Software.
The sound is playing with 16-bit resolution. A loud section of the music/movie can use these 16-bit 100%.
If you use a software, that is increasing this 16-bit range to make it louder again, then there is a software bug… it’s an overrun of the system, you would need 17 or 18 bit or even more… and these bits are not available.
It’s a cheap and mean software bug of calculating the value. It would be better, to limit the sound to the maximum instead making a overrun…
The CD5500 has problems with the solder joints of the plugs and wires. Broken solder joints. 30-40 years of stress bending a plug are not good for tin and lead…
If you move them, they can work for a while…
26 May 2024 at 12:27 in reply to: Beolab 4000 – Taugen die was? Vergleich mit Beolab 6000 etc.. #55967Nein.
Ein Sub hat mit Musik oder speziell HiFi nichts, aber auch garnichts zu tun.
Nur mit Lärm bei einem Fernseher mit Rumm’s und Schepper oder zum nerven der Nachbarn.
Very common is a corroded Mute relais. Replace it or clean it.
Das würde ich auch sagen, einen anderen Eingang testen.
Wenn’s da auch kracht, dürfte der CDX2 was abgekriegt haben…
… wobei es typisch wäre, wenn die Masseverbindung abgerissen wäre… am Stecker/Kabel oder am Gerät.
Make it more symmetric, move 2 of the woofers to the other side.
The ear can locate the higher frequencies and the mids pretty good. Lower are nor quite so important, the ear does not locate a subwoover.
But the woofers are not subs. You will hear, that he voice of a news reporter does not come from the TV, but somewhere else. With this design, the news reporter is always sitting on the right side, not in the middle.
It will be very strange, when symmetry is missing and the origin of a voice is located in different locations. And it will differ when a man is speaking or a woman.
It is also very important, from which hight you hear the voice. Because of that soundbars are so popular. Slim under the TV, as near as possible to the screen. It is irritating when the voice comes not from the screen, but to far under the TV.
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