Home Forums BeoWorld around the world! Dutch almondo with beolab 4000 surround speakers

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author
    roycke
    BRONZE Member

Beste,

Zit al 2 weken te stoeien om een goede 5.1 setup te krijgen:

ik heb:

beolab 4000 front speakers,

beolab 400 rear speakers,

de beolab 7.4 center en de beolab 2 sub.

Deze wil ik gaan aansluiten op een almondo. dus ik heb rj 45 verbindingen naar din8.

voor de sub, center en front speaker wil ik kabels kopen van rj45 direct naar de betreffende speaker. Dit moet geen probleem zijn.

Echter voor de surround speakers heb ik een probleem. Er kan maar een din8 kabel door de buis.  Ik vind dus nergens een kabel met 2x RJ45 naar (dus voor link en rechts) naar Din8. heef hier iemand een oplossing voor bedacht?

jjcox
      BRONZE Member

Ja, daar zit wat in. Zo ingewikkeld is het niet, een RJ45 erop knijpen ;-).

Hier vind je trouwens een aansluitschema: https://archivedforum.beoworld.org/forums/p/42013/348566.aspx

Moet je alleen de DIN die je eraf knipt even opensnijden om te kijken of je een T568B of T568A hebt. Succes!

jjcox
        BRONZE Member

Ik heb een vergelijkbare setup (althans, de Almando met BL4000’s als rears) en ook ik heb maar één PowerLink van de Almando naar de BL4000’s: RJ45 aan de kant van de Almanda, DIN aan de kant van de eerste surroundspeaker. Vervolgens een DIN-DIN-kabel van de eerste naar de tweede surroundspeaker. Op de speakers kun je vervolgens een switch omzetten waarmee je aangeeft of het de linker- of rechterspeaker betreft.

Beide signalen gaan namelijk door diezelfde PowerLink-kabel.

Dit werkt perfect!

PS Het maakt dus ook niet uit in welke RJ45-poort je deze in de Almando steekt. Ik heb hem in de bovenste van de twee surround-poorten zitten. De onderste van de twee surround-poorten is dus ongebruikt.

Dat is bij alle PowerLink het geval: je kunt altijd kiezen of je losse kabels naar de speakers trekt, of ze doorlust en de switch instelt. Dat systeem was zijn tijd oneindig ver vooruit.

roycke
          BRONZE Member

pff ik snap hem nu… Dus op rj45 uitgang van de almando zit zowel het linker en rechter signaal 🙂 zit ik me al de hele avond suf te zoeken hoe ik beide signalen in 1 kabel krijg.

Ps. ik heb nu een 10 powerlink kabel met 2 male din8 aansluitingen. Hiervan wil ik dus 1 connector afknippen en daar een RJ45 connector opzetten. Heeft daar iemand ervaring mee?

Heeft iemand het aansluitschema?

jjcox
            BRONZE Member

Nee, beide signalen gaan door beide poorten. Dat is waarom alle PowerLink-speakers een switch hebben om te kiezen of ze het linker- of rechtersignaal moeten weergeven.

Op oude THX-dvd’s heb je vaak nog een tool staan om het volume van de afzonderlijke speakers in te stellen (dan komt er een flinke ruis uit elke afzonderlijke speaker) en dat werkt ook feilloos.

De PowerLink-poorten (dus ook die op de Almando) geven beide signalen door. Er zijn weliswaar twee poorten per soort speakers (dus front of surround), voor als je Almando tussen de speakers in staat. Net zoals dat op BeoSounds zoals de 3000 en 9000 het geval is: je hebt 2 PowerLink-poorten, maar je hoeft er maar een te gebruiken.

jjcox
              BRONZE Member

Oh, ik zat te antwoorden op een bericht dat je inmiddels hebt aangepast hahaha.

Anyway, nee, met dat vervangen door een RJ45 heb ik geen ervaring. Ik meen dat ik er een adapter tussen heb geplaatst, zoals deze: https://soundsheavenly.com/bang-olufsen/30-370-rj45-to-powerlink-compatible-clip-on-adapter-convert-new-2013-ethernet-powerlink-to-traditional-8-pin-din-powerlink.html#/18-colour-black

roycke
                BRONZE Member

Oh, ik zat te antwoorden op een bericht dat je inmiddels hebt aangepast hahaha. Anyway, nee, met dat vervangen door een RJ45 heb ik geen ervaring. Ik meen dat ik er een adapter tussen heb geplaatst, zoals deze: https://soundsheavenly.com/bang-olufsen/30-370-rj45-to-powerlink-compatible-clip-on-adapter-convert-new-2013-ethernet-powerlink-to-traditional-8-pin-din-powerlink.html#/18-colour-black

ik was weer een reply aan het sturen. hahaha thankx voor de goede uitleg. ik snap het nu. Gezien ik de powerlink kabel door een buis moet halen moet er toch een connector eraf. Dan maak ik dan maar direct een RJ45 erop. Weer een verloopstukje minder 🙂

Tignum
                  GOLD Member
                    • Netherlands

Hallo roycke,

Naast het antwoord op je vraag in de pm hierbij nog het BeoLink handboek met daarin de pinouts van verschillende PowerLink oplossingen. Hoop dat het je helpt om je connectie issues op te lossen. Het aankrimpen van de RJ45 connectors is een secuur werkje!

Groet, Johan

Tignum
                    GOLD Member
                      • Netherlands

Ja, daar zit wat in. Zo ingewikkeld is het niet, een RJ45 erop knijpen 😉

🙂

roycke
                      BRONZE Member

Ben toch maar voor de optie gegaan om zelf een din8 stekker erop te monteren en dan een verloop van din8 female naar rj45.

ik las namelijk dat de RJ45 connector ook verbonden moet zijn met de shield (buitenkant) waar krijg ik deze connectors?

Tignum
                        GOLD Member
                          • Netherlands

Hallo roycke,

Deze connectoren kun je bij de verschillende on-line (kabel)shops kopen. Google op ‘Cat6 shielded RJ45’ en je vindt ze. Ze zijn er voor soepele en/of stugge kern. Sommige met een invoerhulpstuk, andere met ‘doorsteek’. Ik vind het sowieso een secuur werkje.

Groet, Johan

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
                        • You must be logged in to reply to this topic.