Sign in   |  Join   |  Help
Click here to change your Beoworld Account Details

Beolab Penta revisie

rated by 0 users
This post has 65 Replies | 6 Followers

PeterWind
Not Ranked
Posts 5
Bronze Member
PeterWind Posted: Fri, Jul 5 2013 10:05 PM

Hallo allemaal!

Na een dik jaar wikken en wegen, en Beobuddy (Andre) al een keer gevraagd hebbende, toch min of meer nood gedwongen de stap genomen om mijn 14 jaar oude penta's onder handen te laten nemen door hem.  Liep eigenlijk al een jaar lang met het plan om mijn penta's  in te ruilen voor wat anders. Maar ja, wat betaalbaars komt in de buurt van mijn huidige speakers?? Ik begon toch te merken dat mijn speakers in kwaliteit begonnen af te nemen. Tot mijn grote schrik 1 van de speakers begon te brommen/ zoemen uit de middentoners. Nog geen 2 dagen daarna begon de andere aan en uit te klikken!?  Ik denk, ik probeer Andre nog een keer. Het contact was snel gelegd en een afspraak ook dus. Dus met de penta's naar Utrecht, door gesproken wat het probleem was en de wensen. Dit alles onder het genot van zijn mooie B&O setup (met gereviseerde penta's) en koffie natuurlijk! Nog uitgelegd dat wij uit Drenthe toch echt al asfalt hebben en niet alleen zandwegen.... En toen weer naar huis. Vier weken later kon ik mijn penta's weer ophalen, met nieuwe "ingewanden" en nieuw speakerdoek en volledig gepolijst aluminium en schoongemaakte luidsprekers.

En bij Andre natuurlijk al kunnen proeven van het geluid van zijn gereviseerde penta's en dan nu thuis... Jeetje toch wel een significant verschil! Mooi mid, strak laag, zuiver hoog, mijn vrouw merkte op, het is net of ze niet meer achter een gordijn staan te spelen? Veel voller en tja, hoe omschrijf je dat, "voller" of helderder, minder wollig en strakkere sound. Meer up to date? Zeg het maar....

Andre (beobuddy) nogmaals hartstikke bedankt, ook jou vrouw en kinderen dat ik jou tijd van hun opgesnoept heb. Want wat mij al snel duidelijk werd dat dit een hele klus was, maar het is het geld meer dan waard, zeker een aanrader voor als je moeilijk afscheid kan nemen van je speakers . Mensen doe dit gewoon want je penta's zijn het waard!

Groet,

Peter Wind

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 904
Bronze Member

Volgens mij wist Andre wel dat we hier in Drenthe al asfalt hebben en niet alleen zandwegen...... Nog belangrijker, hij weet onder andere ook hoe een set Penta's weer helemaal up to date te krijgen! 

Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
Posts 3,288
Founder
PeterWind
Not Ranked
Posts 5
Bronze Member

Nou dan zat hij in de ontkenningsfase...

tborrowers
Not Ranked
Posts 3
Bronze Member

Dag Peter,

Mijn penta's stonden samen met jouw Penta's op de foto bij André.

Ook deze jongens klinken mooier dan ooit tevoren. Is het waard geweest...

Ik hoorde echt het verschil op de referentie CD van Bang & Olufsen Volume III welke in 1990 is uitgekomen en dan nummer 15.

Wow...

Groetjes,

Ton Leenders Aarle-Rixtel

koning
Top 25 Contributor
holland
Posts 4,084
Bronze Member
koning replied on Wed, Jul 10 2013 5:38 PM

Waarom gebruiken ze niet vanaf de fabriek audiofiele onderdelen als het zo'n groot verschil geeft?

Kan niet aan de goedkope prijs van de luidsprekers liggen in iedergeval.

jammer dat ik ze niet meer heb,anders had ik het zeker ook gedaan.

Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
Posts 3,288
Founder
Beobuddy replied on Mon, Jul 15 2013 2:28 PM

Het ontwerp van de penta stamt uit het begin van de jaren 80.

De gebruikte vervangende onderdelen bestonden nog niet in die tijd.

De gebruikte onderdelen door B&O in de laatste serie mk3 ( er zijn 2 verschillende mk3 versies), zijn helemaal om te huilen. Dat moet echt een kostenkwestie geweest zijn. Sommige van de onderdelen zijn pas in 2000 op de markt gekomen toen de penta eruit liep.

Dat geldt voor zowel de filtercomponenten als de diverse in de versterkerblokken. Het is de bekende schakel in het ketting verhaal. Die is net zo sterk als de zwakste schakel. Door alles op een hoger niveau te tillen, geeft dat een duidelijk hoorbare verbetering. 

koning
Top 25 Contributor
holland
Posts 4,084
Bronze Member
koning replied on Mon, Jul 15 2013 3:51 PM

De travo vervang je die ook?

Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
Posts 3,288
Founder
Beobuddy replied on Mon, Jul 15 2013 4:20 PM

Nee, want daar is geen enkele aanleiding voor.

Trafo's vervang je eigenlijk alleen als ze verbrandt zijn door overbelasting. Dan wordt de laklaag te heet, verbrandt en dan wordt als het ware het aantal windingen minder, waardoor de totale weerstand van het totaal aantal windingen van de trafo minder wordt en de stroom toeneemt met nog meer hitte als gevolg. Dus dat maakt het nog erger.

Na verloop van niet al te lange tijd zal alles verbranden als de zekering niet bijtijds ingrijpt.

Het eventueel vervangen van de trafo door een PWM type geschakelde versie is een optie, maar geeft zeker geen verbetering qua prestaties.

koning
Top 25 Contributor
holland
Posts 4,084
Bronze Member
koning replied on Mon, Jul 15 2013 5:20 PM

Oke',das duidelijk.

Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
Posts 3,288
Founder
Beobuddy replied on Mon, Jul 15 2013 6:29 PM

Even ter info voor degene die zich afvragen wat een trafo is,

Dat is de afkorting voor transformator. Een soort omvormer om van de (bij ons) 230Volt een werkbare spanning te maken. De transformator bestaat uit een primaire en een secundaire zijde, Beide kanten bestaan uit wikkelingen van koperdraad die voorzien is van een laklaag, waardoor de windingen onderling geen kortsluiting kunnen veroorzaken.

De verhouding van het aantal primaire windingen naar het secundaire gedeelte bepaalt in hoe verre de spanning omlaag gaat (minder windingen) of omhoog gaat (meer windingen). Dat laatste gebeurt bijvoorbeeld in de zgn. lijntrafo's in de inmiddels ouderwetse beeldbuistelevisies.

PeterWind
Not Ranked
Posts 5
Bronze Member
PeterWind replied on Mon, Jul 15 2013 7:30 PM

Ja dat wist ik ook wel natuurlijk....Huh?

PeterWind
Not Ranked
Posts 5
Bronze Member
PeterWind replied on Mon, Jul 15 2013 7:30 PM

Ja dat wist ik ook wel natuurlijk....Huh?

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 904
Bronze Member
Blackrix replied on Mon, Jul 15 2013 9:21 PM

Ah, ik vroeg me al af wat dat voor iets was.......

Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
Posts 3,288
Founder
Beobuddy replied on Mon, Jul 15 2013 9:27 PM

Zie je, schrijf ik het toch niet voor niets Big Smile Big Smile

pimz3001
Not Ranked
Posts 4
Bronze Member
pimz3001 replied on Mon, Nov 18 2013 9:24 AM

Heren, als ik even mag aanhaken...

Sinds een week ook de trotse bezitter van 2 paar Penta's.1 set passief en 1 set Mk 2.

De passieve: komen van ouder echtpaar, zaten aangesloten op zo'n Beolink kastje aan de muur (achter een Beocenter 9000) en de filters zien er optisch prima uit (itt de actieve...). Denk dat deze niet veel te lijden hebben gehad. Enige zichtbare probleem zijn de middentonen randen.

De actieve: Hebben meer voor hun kiezen gekregen. Beide filters hebben een enigzins verbrande spoel L3 (pcb 15), een R1 die pcb14 heeft bruingebrakken en een van de lijm losgekomen L6 (pcb 14). Die hangen tegen de spoel L1 aan. Die ga ik sowieso vervangen. De versterkers hebben ook aandacht nodig, maar omdat ik ze prima als passief kan gebruiken, komen die later.

M'n vraag heeft betrekking op de condensatoren van de filters en het nut/noodzaak deze te vervangen.

• - de goudkleurige ROE's. Op 1 staat 'Elko rouh', op de rest niet. Zijn alle tonnetjes elco's? Zinvol om alles te vervangen? (ze zijn toch rond de 25 jaar oud)
  • - de 'blokjes'. Zijn dit elco's? Zinvol om te vervangen? Hier heeft iemand ze voor 'tonnetjes' vervangen. Heeft dit voordeel?

Over de kwaliteit van de condensatoren. Het gaat mij er om de boel op te frissen en weer strak te laten spelen, niet de audiofiele hemel te bereiken. (Heb tinnitus in 1 oor - een 24/7 piep van een khz of 6-8 - dus audiofiel heeft weinig nut voor mij).  Waar ik echter tegenaan loop is dat bijna geen onlineshop alle waardes heeft liggen van een zelfde type condensator.

1. Is het een probleem om bijv. Audyn ruw voor de bipolaire te gebruiken en gladde voor de rest, danwel elkaar?
  2. Is het sowieso een goed idee ruw te gebruiken?
  3. Is er wellicht iets/iemand die een complete filter revisieset verkoopt? Andre (beobuddy) wellicht? Of kun je opgeven wat jij precies gebruikt? (mfbfreaks.com heeft dit bijv voor de Philips MFB's)
  4. Wat kan ik het beste doen om te zorgen dat het oorspronkelijk bedoelde geluidsbeeld niet totaal verandert door gebruik van nieuwe/andere condensatoren?

Het voornaamste wat me opvalt is dat is dat ik de passieve tekort vind komen in het hogere midden. (De mk 2's heb ik nog niet beluisterd). Klinkt dat als een bekende tekortkoming van de speaker, of zou dat door foamranden, danwel filterveroudering kunnen komen?

Alvast dank & groet, Pim

Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
Posts 3,288
Founder
Beobuddy replied on Mon, Nov 18 2013 6:47 PM

Beste Pim,

Als je in de buurt bent, mag je best komen luisteren.

Heb hier (nog tijdelijk) een set penta's mk3 staan die niet zijn aangepast en de mijne. Kun je precies horen wat het verschil is.

Met tijdelijk bedoel ik dat ze binnenkort ook een metamorfose ondergaan in zowel technische als optische zin en dan hun weg gaan vinden naar een nieuwe enthousiaste eigenaar.

Onlangs heb ik in de positie mogen verkeren om een demonstratie (A-B vergelijking) voor een groep mensen te mogen geven. Alle reacties waren hetzelfde, positief.

Het is zinvol om de onderdelen te vervangen en het is niet aan de buitenkant te zien of een elco verlopen/vermoeid is.

Op de gegeven link van jou is een mk1 filter te zien die weer andere waarden heeft dan op de mk2 en de mk3.

pimz3001
Not Ranked
Posts 4
Bronze Member
pimz3001 replied on Mon, Nov 18 2013 9:04 PM

Dank voor je reactie en voor de uitnodiging! Nu woon ik niet aan de andere kant vh land, maar toch nog wel 50 km verderop. Ik geloof je graag direct dat revisie voor een verschil zorgt. Als je me globaal aangeeft waar het 'm in zit, neem ik dat direct aan.

Kun je ook aangeven waarmee de revisie(s) is/zijn uitgevoerd? Dus welke componenten heb je gebruikt.Ik distilleer uit je antwoord dat alle 'tonnetjes' en 'blokjes' dus elco's zijn en dus verouderen? In dat geval, duidelijk. Dan vervang ik ze gewoon allemaal. Wanneer ik tenminste weet wat ik kwa type condensator kan combineren.

Ik heb de servicemanuals van de mk1, 2 en 3 gedownload. De filters uit de Voxen en de Labs zijn bij mij hetzelfde (8006027E en F) en behoren bij de MK2's. Op zich handig, kan ik elk onderdeel x4 doen kwa bestellen.

Zo, nu verder met de volgende 4 foamrandjes... Btw, ik was vh weekend even bij Speaker & Co in Haarlem. De man aldaar liet me middentoners zien die heel vreselijk overeen komen met deze types. Kwa uiterlijk en ook de plastic behuizing (merk en type weet ik even niet zo). Ik zie ze niet in z'n webshop staan, maar wie ze zoekt, ze kosten bij hem net geen €20.

Leslie
Top 25 Contributor
the Netherlands City
Posts 5,423
Silver Member
Leslie replied on Mon, Nov 18 2013 9:11 PM

20 euro voor middentoners? Ben benieuwd hoe die klinken.

Je bent ook zelf aan het refoamen? Graag foto's van het resultaat?

Brengen & Ophalen

Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
Posts 3,288
Founder
Beobuddy replied on Mon, Nov 18 2013 9:49 PM

pimz3001:

De man aldaar liet me middentoners zien die heel vreselijk overeen komen met deze types. Kwa uiterlijk en ook de plastic behuizing (merk en type weet ik even niet zo). Ik zie ze niet in z'n webshop staan, maar wie ze zoekt, ze kosten bij hem net geen €20.

Was het maar zo eenvoudig. Het lijkt hetzelfde, dus het past....  (het is een berekend en gemeten samenspel tussen filter en de impedantie/karakteristiek van de driver)

Ben ook benieuwd met welke foamranden......

pimz3001
Not Ranked
Posts 4
Bronze Member
pimz3001 replied on Wed, Nov 20 2013 10:10 PM

Heeft dit forum (of het archived forum) ook een fatsoenlijke zoekfunctie, of kijk ik er overheen? Ik heb het hele workbench forum doorgespit op zoek naar antwoorden, dus per overzichtspagina met ctrl-f naar Penta gezocht. Daar vond ik oa. dit draadje , met vooral input van jou, Beobuddy,  en ook Leslie, maar ook daar vind ik de antwoorden niet die ik zoek.

Zijn gebruikte componenten soms het geheim van de smid en worden die niet gedeeld hier? Want ik krijg een zeer sympathiek aanbod om te komen luisteren, maar op mijn daadwerkelijke vragen geen antwoord.

Vwb foto's van de middentoners, da's hetzelfde verhaal als hier al uiteen is gezet incl foto's. Ik heb die zelfde eigenlijk te kleine foam-types van goodhifi erbij gekregen. Dus een beetje aantrutten en hopen dat het resultaat ok is. De middentoners in Haarlem zal ik nog eens navragen. Echt bijzonder vind ik die ITT's er overigens ook niet uit zien...

pimz3001
Not Ranked
Posts 4
Bronze Member
pimz3001 replied on Fri, Nov 22 2013 11:44 AM

De middentoner betreft deze. Hier nog wat 8cm vergelijking. Zou dit een geschikte unit kunnen zijn?

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 904
Bronze Member
Blackrix replied on Fri, Nov 22 2013 1:47 PM

Van een vervangende unit is het mechanisch passen slechts een detail, het is veel belangrijker dat de karakteristieken van de vervangende unit gelijk zijn aan de originele. Bang & Olufsen heeft de grootste luidsprekertestruimte ter wereld (of iemand anders moet inmiddels een grotere hebben gebouwd) om de luidsprekers zo optimaal mogelijk te kunnen ontwikkelen. Alle componenten zijn zo gekozen dat de combinaties een zo optimaal mogelijk resultaat hebben, hiervoor wordt een hoop gerekend en getest. Het domweg vervangen van de originele units door andere units die toevallig mechanisch passen kan goed gaan, maar de kans dat het mis gaat is vele malen groter. Omdat de originele units niet meer leverbaar zijn kom je met het refoamen van de originele units zo dicht mogelijk bij het origineel en krijg je het beste resultaat. Ik zou op dit soort zaken niet bezuinigen!

koning
Top 25 Contributor
holland
Posts 4,084
Bronze Member
koning replied on Sun, Nov 24 2013 6:19 PM

Ik ben het met je eens blackrix,denk dat refoamen het beste resultaat geeft.

Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
Posts 3,288
Founder
Beobuddy replied on Sun, Nov 24 2013 8:37 PM

.....mits goed gedaan. Ik had hier laatst een set waarbij de randen zo scheef zaten, dat ze aanliepen.

koning
Top 25 Contributor
holland
Posts 4,084
Bronze Member
koning replied on Sun, Nov 24 2013 9:38 PM

Klopt...dat kan je toch controleren door zachtjes de speaker in te drukken?

Leslie
Top 25 Contributor
the Netherlands City
Posts 5,423
Silver Member
Leslie replied on Sun, Nov 24 2013 9:40 PM

Nou, iets meer als zacht mag ook wel als je zeker wilt weten dat de conus niet aanloopt!

Brengen & Ophalen

Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
Posts 3,288
Founder

Ziet er toch best aardig uit, al zeg ik het zelf....

Binnenste randen gelijmd, vanavond de buitenste rand. Merk dat er bij deze andere (met grijze conus) andere lijm is gebruikt om de originele foamranden vast te zetten. Die laat zich lastiger verwijderen.

koning
Top 25 Contributor
holland
Posts 4,084
Bronze Member
koning replied on Sun, Dec 1 2013 2:57 PM

Top!

gegarandeerd voor nog jaren lang plezier!

Leslie
Top 25 Contributor
the Netherlands City
Posts 5,423
Silver Member
Leslie replied on Sun, Dec 1 2013 9:24 PM

Deze ringen sluiten inderdaad beter aan maar bij sommige foto's heb ik het idee dat de ringen niet gecentreerd zitten ten opzichte van de buitenkant van de driver, klopt dat?

Brengen & Ophalen

Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
Posts 3,288
Founder

Nee, dat klopt niet.

Als je precies boven de conus "hangt", dan zie je dat ze wel gecentreerd zitten. Maar op de foto lijkt het van niet.

Heb dat zelf ook gezien, en weer nagekeken. Blijkt dat ze dan toch goed zitten. Bij het vastzetten zorg ik er  ook voor dat ik symmetrisch de ringen aandruk. Daardoor beperk je de kans dat ze scheef zouden komen te zitten. Verder liggen de ringen perfect in het chassis en na het 1-mailg op en neer drukken van de conus weet je dat deze in zijn eigen ophanging recht hangt. De ringen hangen hooguit enkele tienden van milimeters boven de conus. Daarna hoef je ook alleen maar voorzichtig de ringen op de conus aan te drukken en ze zitten.

Verder voel ik uiteraard als ze klaar zijn of ze aanlopen. Uiteindelijk met een toongenerator en een versterker luister ik ook nog of ze aanlopen of andere vervormingen weergeven. Want soms weet ik ook niet wat de historie van een driver is. En als je sommige spoelen op de filters ziet zitten, vraag je je ook af of de middentoners nog goed zijn. Dus daar begint het met het meten van de ohmse waarde van de drivers. 

Leslie
Top 25 Contributor
the Netherlands City
Posts 5,423
Silver Member
Leslie replied on Sun, Dec 1 2013 10:00 PM

Dat dacht ik al, de mogelijkheid kon ook bestaan dat de conus niet exact gecentreerd staat t.o.v. de luidsprekerframe. Volgende Penta klus ga ik deze ringen bij hun bestellen. Thanks!

Brengen & Ophalen

Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
Posts 3,288
Founder

Vind het wel weer mooi na een zaterdagavond en zondagmiddag.

Weer 16 drivers schoongemaakt van die oude plakkerige foamzooi en 2 luidsprekermallen voor het speakerdoek gemaakt.

Van het laatste weet ik nog niet eens of het handig is...

Leslie
Top 25 Contributor
the Netherlands City
Posts 5,423
Silver Member
Leslie replied on Sun, Dec 8 2013 3:27 PM

Dus je Marktplaats advertentie levert toch nog wat werk op?Whistle

Waar wil je de mal voor gebruiken,toch niet om de fronten te bekleden? En waaar gebruik je de Glitsa voor?

Brengen & Ophalen

Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
Posts 3,288
Founder

Van stil zitten was toch al geen sprake.

Die mal had ik van mdf gemaakt, en daar heb ik een soort haat liefde verhouding mee. Die glitsa heb ik gebruikt om die mallen te fixeren. Als dat mdf eenmaal bewerkt is, heeft wel een laagje nodig. Die mallen wilde ik gebruiken om de frames in model te houden tijdens het bespannen. Ze zijn iets smaller zodat er nog wat extra rek nodig is om de frames terug te plaatsen.

Misschien werkt het helemaal niet, maar daar kom ik binnenkort dan wel achter. Wink

Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
Posts 3,288
Founder

Sommige slaan door. Ik ben er 1 van, denk ik.  Huh?

Speciale centreerringen laten draaien voor optimale centrering van de randen.

koning
Top 25 Contributor
holland
Posts 4,084
Bronze Member
koning replied on Mon, Dec 9 2013 5:17 PM

Vakman!

Secondlife
Top 500 Contributor
Posts 141
Bronze Member
Vakidioot. Maar dat maakt de hobby wel zo leuk. Je zou eens een setje in het roze moeten maken. Heeft niemand....
Secondlife
Top 500 Contributor
Posts 141
Bronze Member
Goed bedoeld natuurlijk...
koning
Top 25 Contributor
holland
Posts 4,084
Bronze Member
koning replied on Mon, Dec 9 2013 6:44 PM

Wat is eigenlijk het merk van die middentoners?

zou zo'n fabriek ze ook niet meer nieuw kunnen leveren.

Page 1 of 2 (66 items) 1 2 Next > | RSS
Beoworld Security Certificate

SSL