Sign in   |  Join   |  Help

Beomaster 8000

rated by 0 users
Not Answered This post has 0 verified answers | 1 Reply | 1 Follower

Erik Balcaen
Not Ranked
Maldegem (Belgium)
6 Posts
Bronze Member
Erik Balcaen posted on Wed, Jan 23 2019 10:12 PM

Sedert een tweetal weken heb ik bij het aanzetten van de BM8000 receiver een heel harde "tjak" op de speakers. Lijkt een soort ontlading en vermoed dat dit niet heilzaam is voor de drivers. Sommige keren is het gevolg dat na het aanklikken van de relais ook de tuner volledig in de war gaat en de frequenties beginnen verlopen. Waarna er dan helemaal geen geluid meer is. Na een minuut later terug aanzetten speelt hij dan weer normaal. Momenteel zet ik eerst de luidspreker schakelaar op uit en het volume op 0. Vervolgens schakel ik dan het toestel in en na een minuutje zet ik terug de speaker schakelaar aan. Zodoende vermijd ik dan die klak op de speakers. Vervolgens speelt de receiver volledig normaal zonder enige storing.

Nu is het de bedoeling en noodzakelijk dat  het toestel in de nabije toekomst volledig nazicht en revisie moet krijgen. Maar daar ik vooreerst mijn Beovox MS 150.2 speakers ga refoamen  en recappen wil ik de volledige reviesie van de BM8000 nog even uitstellen zodat ik eerst de gerestaureerde speakers kan testen op de BM.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn van de huidige storing bij het aanzetten en welke stappen kan ik vooreerst ondernemen?

(Heb reeds een tip gehad, mogelijks defecte ontstorings condensator op de aan/uit schakelaar) 

Graag een mogelijks advies,

Erik Balcaen

All Replies

Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
3,460 Posts
Founder

Die tip kan zo naar het rijk der fabelen worden verwezen.

De BM8000 staat bol van de condensatoren die aan vervanging toe zijn. Die zorgen voor een instabiele situatie bij het inschakelen en onder spanning komende eindtrappen. Ik zou er maar voorzichtig mee zijn. Genoeg voorbeelden van lui die rook uit de BM8000 hebben zien komen. En als er wat ploft, dan kan er nogal wat schade ontstaan op de printen van de eindtrappen zelf. Spoortjes die weggebrandt zijn, zijn geen uitzondering.

De BM8000 beschikt juist over een voeding die geleidelijk in werking wordt  gezet, maar krachtig genoeg om schade te veroorzaken in de eind en stuurtorren en de daarbij behorende printbanen.

Gezien de complexiteit de van de BM8000 is de enige manier om het gedegen en (bijna) volledig te doen. De vele flatcables en connectoren zijn inmiddels erg storingsgevoelig. Dus iedere keer dat hij open wordt gemaakt heb je kans dat er een andere storing opduikt.

De laatste die ik heb gedaan heb ik uitgebreid eerst alle printen compleet gereinigd in een ultrasoon bad op 60gr met speciaal reinigingsmiddel voor PCB's. Pas daarna alle printen onderhanden genomen. Voor de grootst mogelijke bedrijfszekerheid.

Maar ben er ook wel weer even klaar mee. Nog 3 te gaan die alweer even staan..

Dus, wees voorzichtig en heb respect voor deze BM8000.

Page 1 of 1 (2 items) | RSS
Beoworld Security Certificate

SSL