Sign in   |  Join   |  Help

Skidt stil

rated by 0 users
Not Answered This post has 0 verified answers | 28 Replies | 3 Followers

Dillen
Top 10 Contributor
Copenhagen / Denmark
10,643 Posts
Founder
Moderator
Dillen posted on Wed, Oct 23 2013 7:11 PM

Hvor har jeg efterhånden hørt den samme historie mange gange;
Når ejere af en lidt ældre Bang & Olufsen model bringer apparatet ind til reparation, bliver
de for det første afkrævet et ret højt beløb før værkstedet overhovedet gider tage imod og kigge på tingen.
Så går der nogle dage hvorefter ejeren får at vide, at hans apparat ikke kan repareres fordi
der ikke længere kan skaffes reservedele. For det bliver han så ofte afkrævet yderligere et
antal hundrede kroner.

Efter et par besøg hos andre værksteder med samme resultat ender apparaterne ofte hos mig.
Lad det være sagt med det samme; Det er ikke noget problem for mig!
B&O er ren hobby for mig, jeg holder rigtig meget af at reparere de ældre Beomaster, Beogram,
Beocenter, Beocord, Beovox osv. modeller og med ganske få undtagelser er alle disse apparater
meget velkomne hos mig.
Det er en fornøjelse hver eneste gang et apparat bliver bragt tilbage til virkende stand og måske
endda tilbage i dagligt brug.
Til tider kan der også ligge en udfordring og en særlig tilfredsstillelse i at reparere noget som andre har
opgivet og disse oplevelser sætter jeg også meget pris på.
Alle er også meget velkomne til at spørge mig efter reservedele og det er der da også en del gør-det-selv folk
og nogle af de seriøse værksteder, der gør. Jeg står ofte på hovedet i bunkerens kasser efter en
duttenas til en himstregims eller noget helt andet og det værste, der kan ske ved at spørge er, at jeg svarer, at jeg
ikke har sådan en.

Jeg har det bare lidt dårligt når jeg kan se i apparatet som har været til disse "reparationer" på
værksteder, som har givet op, at der ikke er blevet lavet en pind og apparatet til tider end ikke har været åbnet!
Det er da at snyde kunderne!
Og lyve for dem!

De kunne da i det mindste være ærlige og fortælle kunden, at apparatet er fra en tidsalder, hvor
værkstedet ikke råder over mandskab med de nødvendige kvalifikationer og afvise kunden inden
han skal betale for ingenting og gå og glæde sig til at få sit apparat tilbage.

Undskyldningen med reservedelene er så dårlig, så det skriger til himlen.
Det er korrekt, at B&O ikke længere kan levere maskin-specifikke dele til modeller over en vis alder, men i
praksis er det sjældent, at jeg må en tur i bunkeren for at finde en speciel del til en reparation.
Det er sjældent disse dele, det er galt med.
Mange mekaniske reparationer er blot et spørgsmål om rensning og smøring og måske nye
drivremme osv. og de fleste elektroniske komponenter er standardvarer, som kan findes hos næsten enhver løsdelsforhandler.
Men problemet er nok i højere grad, at hvor de nyere produkter basalt set er opbygget på modulbasis,
hvor et defekt modul simpelthen udskiftes, kræver de ældre modeller reparation på komponent-niveau.
Det kræver diagrammer og kredsløbskundskaber, som de såkaldte reparatører ikke råder over.
Erfaring kræves også til tider men den får man kun på en eneste måde og den fravælger de på
denne måde at opbygge.
Ja, det kan måske være lidt mere tidskrævende at reparere på komponent-niveau og det koster måske
lidt mere i arbejdstimer men så oplys dog kunden om det og lad kunden bestemme, om han vil ofre beløbet
istedet for det andet "gøgleri".

Det sker ikke kun på billige "gade-hjørne" værksteder (med al respekt) men også hos de etablerede og
endda enkelte autoriserede B&O værksteder.
Det er heller ikke kun i Danmark dette sker men tilsyneladende i store dele af verden.

Det er et dårligt service-niveau.
Det er dårlig kundepleje.
Det er dårlig karma.
Det er i det hele taget skidt stil.

Martin

All Replies

Dillen
Top 10 Contributor
Copenhagen / Denmark
10,643 Posts
Founder
Moderator
Dillen replied on Sun, Nov 12 2017 12:02 PM

I don't know what people do with them.
This is for another Beomaster, also missing one.

Martin

Leif
Top 500 Contributor
Middle Jutland in DK
125 Posts
Gold Member
Leif replied on Sun, Nov 12 2017 7:26 PM

Jeg er lige i gang med en større udmugning af - for mig ukurente modeller - og en mindre omflytning, så inden længe finder jeg da en til dig igen.
Ved jeg har lavet en mindre stak af dem sidste gang, du manglede - godt nok ikke i messing, men i stål.
Når de dukker op en dagene får jeg Postnord til at levere et par stykker til dig, så kan du se, om de kan bruges eller må jeg vel plyndre en BM 8000 på loftslageret - det er bare lige så håbløst at komme til dem lige nu som at finde de andre.

I mellemtiden kan du lige få hjernevindingerne til at spinne og komme med et par gode råd til en BL3500, der udeklukkende viser ON prikken og til nød reagerer på valg af clock-options med Mute og On / Off touchknapperne og vider : prikkerne - ellers er den død.  Ikke en gang muligt at vælge option eller servide menu efter bogen med en Beo4.

Email mig bare hvis det tager for lang tid at finde sprigfjederen...

Mvh, Leif

Dunderhonning
Not Ranked
Oslo, Norway
32 Posts
Gold Member

Dillen:

Repairs to units hit by lightning strikes are often quite comprehensive.
But NEVER throw anything away. Even if it will never work again as-is, there will ALWAYS be usable parts.
I am missing one tiny bronze spring plate to complete a completely restored Beomaster 8000, that will eventually
come up for sale. You just threw one of those spring plates away...   Sad

Martin

Yes, saying OK to them throwing it away was a really stupid move on my part. Sadly I first realised that when I saw your wanted post for the leaf springs. 

But I've learned my lesson now. 

Robert

franzt
Not Ranked
3 Posts
Bronze Member
franzt replied on Sun, Nov 19 2017 3:41 PM

Hej Martin

Er der stadig ikke nogen værksteder, der reparerer B&O på en forsvarlig måde?

Har selv en Beogram 5500, der kunne trænge til en reparation.

Franz

Dillen
Top 10 Contributor
Copenhagen / Denmark
10,643 Posts
Founder
Moderator
Dillen replied on Sun, Nov 19 2017 4:28 PM

Hvis du er i nærheden af Hovedstaden, kan jeg måske hjælpe.

Martin

franzt
Not Ranked
3 Posts
Bronze Member
franzt replied on Sun, Nov 19 2017 4:57 PM

Jeg er i nærheden af Århus.

Franz

Dillen
Top 10 Contributor
Copenhagen / Denmark
10,643 Posts
Founder
Moderator
Dillen replied on Sun, Nov 19 2017 5:05 PM

Hmm..

Hvis ikke den kan komme hertil kunne du måske spørge Bremdal i Struer.

martin

Leif
Top 500 Contributor
Middle Jutland in DK
125 Posts
Gold Member
Leif replied on Sun, Nov 19 2017 5:14 PM

Ebeltoft - Odden.........

franzt
Not Ranked
3 Posts
Bronze Member
franzt replied on Sun, Nov 19 2017 5:56 PM

Det vil jeg prøve.Tak for tippet

Franz

Kromer
Top 500 Contributor
Randers, Denmark
125 Posts
Gold Member
Kromer replied on Sun, Nov 19 2017 7:31 PM

Sound2vision i Viborg kan nok også.

Kasse
Not Ranked
Denmark
6 Posts
Bronze Member
Kasse replied on Thu, Mar 14 2019 8:42 AM

Han er en flink fyr, manden bag Sound2Vision. Men han bad mig på en pæn og humoristisk måde om at deponere min nyligt erhvervede Beogram CD50, Beocord 5000 og Beogram 5000 i miljøfarligt affald - Beomasteren var dog værd at redde. Det var skrevet med "et glimt i øjet", hvis man ellers kan det - men det er åbenbart ikke alle, der vil have besværet. 

Jeg fik dog selv bånd/cd op at køre med rens/fedt/remme.

Rart at vide, at en som Martin kan hjælpe, hvis det brænder på :)

(Og ja, jeg har set, at tråden ikke er helt ny)

BeoPlay A9 Mk. II Special Edition - "Smoked Oak" + BeoPlay S3

Beomaster 5000 + Beogram CD50 + Beogram 5000 + Beocord 5000 + Terminal 5000 + MCP 5000 + Beovox S80.2 + B&O Rack

Dillen
Top 10 Contributor
Copenhagen / Denmark
10,643 Posts
Founder
Moderator
Dillen replied on Thu, Mar 14 2019 12:55 PM

Flink fyr - at han ikke tog penge for at fortælle dig, at han ikke kan finde ud af at reparere tingene. Laughing

Martin

Peter Andersen
Not Ranked
14 Posts
Bronze Member

Jeg har været ude for det samme med folk der indleverer udstyr til Hifibutikken  - utallige gange. Så mange at jeg nu er 100% sikker på de gør det med vilje: de VED at de ikke kan reparere det fordi det skal laves på komponentniveau. Men de tager apparatet ind, gider ofte slet ikke adskille det, og så får kunden en rep. pris der er urealistisk højere end den på forhånd accepterede eller får af vide at der ikke kan fås reservedele til det mere. Noget de jo nok vidste på forhånd, fx. hvis det drejer sig om Denon eller NAD apparatet der er 8-10 år gammelt.

Blot skif af et par kondensaotrer, en afbrudt modstand e.l. - enkelte småting der kan gøres på en time eller derunder (ink. fejlfinding), bliver droppet.

Det er dybt dybt forargeligt - men de tjener 400-500kr på det hver gang.

Peter

Kasse
Not Ranked
Denmark
6 Posts
Bronze Member
Kasse replied on Fri, Mar 15 2019 9:20 AM

Han virker nu som en dygtig og hyggelig fyr - det var skrevet med et "glimt i øjet", hvis man da ellers kan skrive den slags ;)

Det endte heldigvis godt, så jeg har selv lavet det. Jeg har fulgt nogle af de gode guides herinde til at adskille båndspilleren, rense, smørre og skifte remme (jeg har lært, at jeg skal købe dem hos dig næste gang!). Det samme for cd afspilleren. Resten spiller fantastisk. 

Udover at det spiller helt fantastisk godt, synes jeg også det er sjovt at der er kun er én tidligere ejer, alt tilbehør er med - selv garantibeviserne og manualerne.file.php?id=170493

BeoPlay A9 Mk. II Special Edition - "Smoked Oak" + BeoPlay S3

Beomaster 5000 + Beogram CD50 + Beogram 5000 + Beocord 5000 + Terminal 5000 + MCP 5000 + Beovox S80.2 + B&O Rack

Page 2 of 2 (29 items) < Previous 1 2 | RSS
Beoworld Security Certificate

SSL