Sign in   |  Join   |  Help

Beomaster 3000 sliders en knoppen schoonmaken

rated by 0 users
Not Answered This post has 0 verified answers | 10 Replies | 1 Follower

rjee
Not Ranked
9 Posts
OFFLINE
Bronze Member
rjee posted on Wed, Apr 24 2013 10:06 PM

Goedenavond allemaal!

Laatst heb ik een beomaster 3000 uit begin jaren zeventig op zolder van mijn ouders gevonden. :-D

Hij doet het (prima), maar soms wordt het geluid ineens zachter en weer harder. Als ik op de volumeslider druk of tik doet het geluid het weer prima. Het lijkt me dat ik deze eens goed schoon moet maken. Hoe pak ik dat het beste aan? Contactspray, demonteren? 

Zelfde geldt voor de drukknoppen, vooral wisselen van kanaal of speakerinput geeft een ferme kraak en ook het plastic is vies. Durf echter niet zomaar met sop of alcohol aan de gang te gaan.

Daarnaast, welke andere zaken moet ik nalopen of vervangen? Condensatoren vervangen heb ik geen ervaring mee maar schijnt vaak wel nodig te zijn. Weet alleen niet of ik over voldoende vaardigheden daarvoor beschik, maar op YouTube ziet het er wel uit alsof het te doen is. :-)

ben benieuwd naar al jullie tips!

Robert Jan

 

All Replies

Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
3,543 Posts
OFFLINE
Founder

Robert Jan, welkom op Beoworld.

 

De Beomaster 3000 is het (aluminium) broertje van de Beomaster 4000.

Als je de deksel eraf haalt, zul je diverse oranje condensatoren aantreffen, die je moet vervangen. Sommige zullen al aan de zijkant gebarsten zijn en andere zijn aan de bovenkant open zijn. Vervangen is zinvol. Ook in de voeding zul je aan de zijkant een paar aantreffen die je moet vervangen.

 Verder heeft deze master in de uitgangen (grote) condensatoren die regelmatig de geest geven en ervoor zorgen dat een kanaal geeft geluid meer geeft. Deze elco's zijn tegenwoordig een stuk kleiner en die kun je plaatsen in de originele behuizing, daar je anders met de bevestigingsbeugel niet uitkomt.

Je zal ook diverse potmetertjes intern moeetn vervangen en dan met name als eerste de ruststroompotmetertjes. Door de tijd zijn bijna alle potmetertjes wel gaan oxideren en geven ze andere waardes dan ze zouden moeten geven. Vooral bij de eindtrappen kan dat betekenen dat deze te heet worden en zelfs defect raken. Het repareren daarvan is dan duurder dan nu de boel preventief vervangen.

De grote schuifpotmeters kun je reinigen met speciale spray die daarvoor bedoelt is. Zelf gebruik ik een spray waarin behalve een schoonmaakmiddel ook een olie achtige subtantie in zit. Deze laat na het reinigen dan een filmlaagje op de baan achter waardoor het letterlijk gesmeerder loopt en geen gekraak meer geeft. Het heeft wel de voorkeur dat je eerst de pometers met perslucht reinigt en zo stof eruit blaast. Het sprayen in een behuizing waar in stof in zit, geeft anders alleen maar "vieze troep"in de potmeter.

Voor wat betreft de schakelaars geldt eigenlijk het zelfde. Schoonblazen en daarna met spray reinigen en veel bewegen. Helaas kun je ze niet openmaken. Let wel op het schaalkoord, dat je los moet halen als je het front eraf haalt.

Als laatste zou ik ook de netschakelaar nakijken. Deze kun je uiteen halen en daar zul je ingebrande contacten aantreffen, die je moet schoon maken en desgewenst ook moet omdraaien. Een vonkendover eroverheen is dan het beste om herhaling te voorkomen.

 

Al met een aardig klusje, maar het zeker wel waard als je hoort hoe deze master klinkt. Vooal op de fm.

 

Hieronder een paar foto's van een BM4000 open. Duidelijk zichtbaar de oranje condensatoren en de kleine potmetertjes en de grote potten links.

 

 


Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
3,543 Posts
OFFLINE
Founder

En dan nog even een bovenaanzicht van een BM4000.

Excuus voor de slechte kwaliteit. Let vooral op de zwart "geblakerde"potmetertjes.

 

 

 


rjee
Not Ranked
9 Posts
OFFLINE
Bronze Member
rjee replied on Thu, Apr 25 2013 9:29 AM

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Condensatoren vervangen ga ik zeker doen. Wel een uitdaging aangezien ik dat nog nooit gedaan heb. Bij mij zijn ze alleen niet oranje :)

Maar ik begrijp het punt... :-)

Betreft de potmetertjes, bedoel je deze?

Hierover heb ik wel een aantal vragen:

  1. Hoe weet ik hoeveel weerstand deze moeten hebben?
  2. Als ze vervangen zijn, hoe stel ik ze goed af, ik snap door te draaien, maar hoe weet ik wat een correcte (weerstands-)waarde is?

Betreft de schakelaars en schuiven. Vooral de schakelaars zijn zo vies dat ze niet eens meer terugspringen (loudness bijvoorbeeld). Plakt gewoon vast en geeft lijkt het half stroom door, soms wel en soms niet. Het geheel is zo plakkerig dat schoonblazen denk ik weinig zin heeft. Is er een soort vetoplosser die ik er eerst in kan spuiten om het vervolgens te laten drogen, schoon te maken en te conserveren?

Volgens mij kan ik de slider-balk verwijderen door de 4 schroefjes los te maken en hem eraf te pakken. Klopt mijn aanname? Ter illustratie een foto met 2 van de 4 schroefjes.

 

Ten slotte: ik heb een schema gevonden, online, maar de kwaliteit is echt bagger en hij is erg uitgebreid. Aangezien ik geen electro-ingenieur ben (IT-er) kan ik hier niet heel veel mee. Iemand tips of een schema wat wat meer basic is?

Groet,

Robert Jan

Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
3,543 Posts
OFFLINE
Founder

Groen, oranje of later de bekende rode versie. Het betreft hier ook de bekende Roederstein fabrikant die een slecht imago heeft. Vervangen dus.

 

Voor wat betreft de potmeters instellen. Dat gaat niet met het meten van de waarde van de "loper" naar een van de andere pootjes. Die vlieger gaat helaas niet op. Uit ervaring weet ik dat je wel eens waardes kunt meten die niet overeen komen met het potmetertje.

Een van de belangrijkste is die van de ruststroom. Die wordt gemeten middels de spanning over de emittorweerstanden en dus ook niet door de weerstand van de potmeter te meten. Je kan dat wel doen om er in ieder ervoor te zorgen dat die stroom bij het inschakelen niet veel te hoog staat.  Daar gebruiken we normaal een variac voor, zodat de ruststroom bijtijds gecorrigeerd wordt.

Verder is het zo, dat als je de potmetertjes vervangt, de nieuwe een andere waarde zullen hebben dan de oude. Het afregelen gebeurt dan ook volgens een instructie waarbij er gemeten wordt met apparatuur. Een voorbeeld is dat je de voeding kunt afregelen op 5 Volt middels dergelijk potmetertje. Je hebt het dan niet over een weerstandswaarde.

 

De bovenkant van het front kun je met die 4 schroeven best loshalen. Maar dat is alleen de bovenzijde. Zo kom je wel bij de sliders, maar nog niet bij de schakelaars. Ik zou gewoon beginnen met schroeven en goed kijken hoe het zit. Alleen met de fm-slider zul je met het koord voorzichtig moeten zijn. Vooral met de plastic nokjes waar het koordje doorgaat.

Je moet ook de onderplaat eronderuit halen en de netschakelaar loshalen als je het onderste gedeelte wilt verwijderen om bij de schakelaars te komen.

 

rjee
Not Ranked
9 Posts
OFFLINE
Bronze Member
rjee replied on Thu, Apr 25 2013 7:24 PM

Zo, even een eerste update :-) Inmiddels speelt Crosby Stills Nash én Young door mijn oude speakertjes... Geen windgeruis meer als het basniveau of het volume versteld wordt. Ook de loudness knop plakt niet meer aan zichzelf vast.

Wat een ongeloofelijke vieze zooi komt er uit die sliders zeg. Leek wel of er een vogelnest gezeten had ofzo.

Tuner-touwtje was even wat pielen maar hij ging weer op dezelfde plek terug. Toch handig, een markeerstift...

Enige wat qua knoppen nu nog niet goed werkt is het terugspringen van de knoppen rechts van de off knop. Hij gaat wel uit, maar volgens mij moeten de andere knoppen dan terugspringen. Bij tape werkt het in ieder geval wel zo. Nu nog maar even buiten gaan zitten... 't is immers lekker weer.

Groet,

RJ

Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
3,543 Posts
OFFLINE
Founder

Dat de knoppen links van de OFF bijven staan, klopt. Dat heeft met de monitorfunktie van de Tape te maken bij mogelijke opnames, Is mij verteld.

Mijn BM4000 doet hetzelfde.

Houd de koelribben van de eindtrappen in de gaten dat deze niet te heet worden.

rjee
Not Ranked
9 Posts
OFFLINE
Bronze Member
rjee replied on Thu, Apr 25 2013 11:39 PM

Bedoel je t gaas aan de achterkant? Dat wordt wel wat warm.... Wat is te heet? :-S 

Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
3,543 Posts
OFFLINE
Founder
Beobuddy replied on Fri, Apr 26 2013 12:57 PM

Die zwarte koelribben aan de achterzijde.

Als je hem hebt aan staan zonder geluid, dan mag de master niet meer dan "handwarm" worden. Dus la sje het beetpakt, dat je voelt dat hij lauw/warm aanvoelt en niet dat je je hand terugtrekt van de "hitte".

Lekker abstract, maar als hij te warm wordt ga je dat ook wel ruiken.

rjee
Not Ranked
9 Posts
OFFLINE
Bronze Member
rjee replied on Tue, May 14 2013 9:15 PM

Het is even geleden, maar nu even een status update, heb afgelopen week:

  • Elco's vervangen op beide printplaten
  • X-aantal gaar uitziende soldeerverbindingen verwijderd en vernieuwd
  • Ruststroom opnieuw ingesteld
    • Was links 350 mA
    • Rechts 60 mA
    • Nu weer volgens specificatie: 100-100mA

Ben nu even een testrondje aan het maken... :-)

Op de rol staat nu nog;

  • Grote elco's vervangen (preventief)
  • Stereo-lampje fixen
  • Antenne regelen
  • Houtwerk een beurtje geven

Wat betreft de grote elco's, zelfde waarde terugzetten of ruimer?

Foto's volgen....

Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
3,543 Posts
OFFLINE
Founder

Gewoon 2x 4700uF voor de uitgangselco's gebruiken.

Alleen zijn die kleiner dan de originele. Dan kan dit een oplossing zijn:

http://forum.beoworld.org/forums/t/4181.aspx

De condensatoren met de originele maten zijn wel te krijgen, maar zijn best prijzig.

Page 1 of 1 (11 items) | RSS
Beoworld Security Certificate

SSL