Sign in   |  Join   |  Help

Hoe maak je een zelfbouw Beolab Subwoofer van twee oude Beolab 7 speakers

rated by 0 users
This post has 3 Replies | 1 Follower

Denboef
Not Ranked
Posts 10
Bronze Member

Ik was al erg tevreden met mijn 4 stuks Beolabs 8000's maar zoals bekend miste ik wel wat laag. (Ze gaan met bassupdate tot 48 Hz)

Aangezien een tweedehands mooie Beolab Subwoofer rond de 800 tot 1000 euro ligt dacht ik, dan bouwen we er toch één zelf!

Na wat testjes met mijn Beolab 7.1 aangesloten en aangestuurd als SUB vanuit m'n Beosystem 3 was ik toch zeer tevreden met het resultaat wat dat al gaf!

Toen veel gelezen over zelfbouw subs maar dan wordt je gek. Het gaat al gauw over inhoud van de kast en lengte van de Bassreflex poort met allerlei bijzondere berekeningen erbij... Dus toen maar op eigen gevoel een ontwerp gemaakt met als uitgangspunt dat ik alleen componenten uit twee oude Beoalbs 7.1 wilde gebruiken welke ik op de kop had getikt via marktplaats voor 50 euro per stuk.

Grootste uitdaging was om elke wooferunit een eigen versterker van 125W te geven. Uiteraard wilde ik maar 1 aansluiting, voedingsprint en twee filterprints L+R gebruiken. Uiteindelijk via het schema erachter gekomen waar het lage signaal vandaan kwam. Rare is alleen dat deze van het filter naar de versterker gaat en dan weer terug naar het filter. Deze parallel aangesloten op de eigenlijke versterker van het hoog. zodoende kwam daar dus het uiteindelijke "laag" naar toe, dus de tweeter vervangen voor de twee andere subs.

De oorspronkelijke inhoud van de klankkast van de Beolab 7 ligt bij de Beolab 7.1 op 4,2 liter en bij de Beolab 7.2 is dat 5,2 liter. Deze zijn niet gedempt. Ik wilde proberen er nog iets lager uit te halen dan 37 Hz die de Beolab kan halen. Een Beolab 2 ter vergelijk doet 23 Hz. Na wat testen kan ik zeggen dat er 33Hz uitkomt met nog redelijk wat kracht. Vanaf 35 Hz is het gewoon erg mooi en subtiel! Ik kan deze qua bijdrage ook nog verder inregelen via de Beosystem 3.

Om tot dit laag te komen heb ik de klankkast 11,9 liter per kant gemaakt met daartussen een compartiment voor de elektronica. Hierbij uiteindelijk voor 1 Bassreflex per kant gekozen mét dempingsmateriaal.

Ik moet zeggen, het eindresultaat is dat ik nu opeens live een contrabass/bassgitaar muzikant in m'n kamer heb staan. Geweldig dus! Ik noem de subwoofer de Beolab 7.B

Hieronder 1 foto in tussenfase, ik krijg er niet meer ge-upload. Heb je vragen, stel ze! Ik help je graag!

Robert
Top 500 Contributor
Holland
Posts 204
Bronze Member
Robert replied on Sun, Jan 17 2021 4:33 PM

HOEZO lockdown, wat een resultaat. Die BL8000 kunnen zeker niet zonder een sub. Re use 7.1 dat is geweldig.

Stuur je ons nog het eindresultaat van de afwerking?

Robert
Top 500 Contributor
Holland
Posts 204
Bronze Member
Robert replied on Sun, Jan 17 2021 4:36 PM

Via TAB Options bovenin kun je meer foto's toevoegen met de file attachment knop. Standaard sta je in TAB Compose als je tekst invoert.

Denboef
Not Ranked
Posts 10
Bronze Member
Denboef replied on Sun, Jan 17 2021 5:02 PM

Krijg het vooralsnog niet voor elkaar extra foto's te uploaden ☺️

Omdat de Sub achter m'n tv staat wilde ik niet teveel in de afwerking gaan zitten als het gaat om schilderen oid.

Dus heb nu met elastische speakerdoek een soort van rechthoekige sok genaaid en deze eroverheen getrokken. Het is nu dus een zwarte doos. Nu nog spikes eronder en het ziet er gelikt uit, maar beter nog. Het klinkt echt geweldig!

Bedankt voor je reactie! 

Page 1 of 1 (4 items) | RSS
Beoworld Security Certificate

SSL