Sign in   |  Join   |  Help

B&O en Telenet

rated by 0 users
Answered (Verified) This post has 1 verified answer | 17 Replies | 1 Follower

jans
Top 200 Contributor
Belgium
382 Posts
Bronze Member
jans posted on Sun, Jul 22 2018 2:16 PM
Hallo

Ik heb een Essence MkII, A6 en een V1 TV, en slaag er maar niet in om deze toestellen op een stabiele manier te laten werken. De Essence en de A6 ‘haperen’ soms wanneer ze streamen (zowel Radio als Deezer), en de V1 verliest soms de connectiviteit wanneer die in multi-room met de Essence werkt.

Ik heb al draadloze en bedrade configuraties geprobeerd, maar ik krijg dit niet opgelost.

Het netwerk bestaat uit een Telenet modem/router, een Access Point en Powerlines om een bedrade verbinding te kunnen leggen.

Hebben andere Beoworlders gelijkaardige ervaringen, en misschien ook oplossingen?

Ik had vroeger een Sonos setup, maar ben naar een full B& O installatie overgeschakeld. Na meer dan een jaar minder goede ervaringen, overweeg ik om terug naar Sonos of een andere multi-room speler te gaan. Met Sonos en Sonosney heb ik nooit connectiviteitsproblemen gehad.

Hopelijk hebben jullie enkele tips om me te helpen,

Groeten,

Jan

Answered (Verified) Verified Answer

BeoHut
Top 150 Contributor
474 Posts
Bronze Member
Answered (Verified) BeoHut replied on Sun, Jul 29 2018 9:55 AM
Verified by chucky

The best way to connect your devices is via an ethernet cable. 

Also, the best way, is setup fixed IP-adresses in your router with DHCP-binding (not in the B&O-app). After a reboot of your modem/router and devices everything should be stable. Try this suggestion en Suc6!

All Replies

jans
Top 200 Contributor
Belgium
382 Posts
Bronze Member
jans replied on Sat, Jul 28 2018 1:04 PM
Geen suggesties?

Laat me toe om de vraag anders te formuleren. Wat is jullie ervaring met de stabiliteit van B&O multiroom equipment. Ik slaag er niet in om mij combinatie van Essence MkII, A6 en Beoplay V1 stabiel te laten werken. Dit manifesteert zich ondere andere door tijdelijke drop-outsider bij het streamen van Deezer of Tune-in, de V1 die in Multi-room soms de connectie met de Essence verliest, en de noodzaak om de Essence om de zoveel weken opnieuw te moeten opstarten.

Herkennen jullie deze fenomenen? Zo ja, wat kan ik er aan doen? Ik heb al allerlei combinaties van draadloos, en bedraad (via powerline) geprobeerd, maar nog geen goede oplossing gevonden.

Ik begin te vermoeden dat het aan mijn netwerk equipment kan liggen. De router, powerlines en access point zijn allemaal van Telenet.

Welke WiFi en LAN equipment gebruiken jullie om een stabiele verbinding op te zetten? Ik las dat B&O Cisco adviseert, en Devolo powerlines. Verder las ik ook positieve recensies over Ubiquiti.

Graag jullie feedback!

Groeten

jan
BeoHut
Top 150 Contributor
474 Posts
Bronze Member
Answered (Verified) BeoHut replied on Sun, Jul 29 2018 9:55 AM
Verified by chucky

Also, the best way, is setup fixed IP-adresses in your router with DHCP-binding (not in the B&O-app). After a reboot of your modem/router and devices everything should be stable. Try this suggestion en Suc6!

jans
Top 200 Contributor
Belgium
382 Posts
Bronze Member
jans replied on Sun, Jul 29 2018 10:39 AM
BeoHut:

Hi BeoHut,

Thank you for the suggestion. The modem/router offerde by my ISP does not allow me to create fixed IP addresses. So, I will have to buy another router. Any suggestions? Can this be done with an AirPort Extreme?
Chris
Top 75 Contributor
Ostend-BE
1,167 Posts
Bronze Member
Chris replied on Mon, Jul 30 2018 2:37 PM

Maak je geen illusies, het gaat nooit voor de volle 100% werken zoals je verwacht. Alles bedraden is de beste oplossing en nog steeds de meest stabiele. Toch zul je verder af en toe problemen ondervinden, net zoals je deze opsomt en dit zelfs met pro netwerkapparatuur.

Mijn netwerk is UBIQUITI compleet doorheen de woning met 3 access punten en alle B&O bedraad.

Na enkele jaren alles geprobeerd te hebben op netwerkgebied met B&O, zelfs deel uitmakend van het beta team bij B&O en techniekers van B&O Nederland over de vloer gehad te hebben is het nog steeds niet wat je ervan verwacht. Namelijk een onberispelijke werking.

Er zit gewoon niet meer in en je moet er maar mee leven. Ik gebruik verder mijn systeem van B&O, met uitsluiting van de Moment die het grootste probleem vormde, maar investeer niet meer in deze firma. Hun netwerk gebonden apparatuur doet gewoon niet wat je ervan verwacht voor de premium prijs die je hebt betaalt.

Decennia lang tevreden klant geweest nochtans...

"Believe nothing you read and only half of what you see, let your ears tell you the truth."

jans
Top 200 Contributor
Belgium
382 Posts
Bronze Member
jans replied on Mon, Jul 30 2018 3:07 PM
Dag Chris

Bedankt voor je antwoord. Het geeft goed weer hoe ik er ook meer en meer tegen aan kijk. Mijn ML apparaten deden het prima en zonder problemen. Die heb ik geleidelijk aan weg gedaan om over te schakelen op NL, maar jammer genoeg met alle problemen die er blijkbaar inherent aan verbonden zijn (terwijl ik met Sonos al meer dan 10 jaar een onberispelijke stabiliteit heb...). Ik zou maar al te graag nog een extra core en een M5 aanschaffen, maar doe dit niet zolang de huidige setup niet volledig stabiel draait... Wat er waarschijnlijk op zal neerkomen dat er geen nieuwe B&O stuff meer in huis komt (hoe jammer ik dat ook vind), en ik ook al begin uit te kijken naar alternatieven zoals Naim.

Toch nog een vraagje. Als ik me goed herinner van vorige posts, is Telenet ook jouw provider. Hoe is je netwerk config dan opgebouwd? Telenet HGW (met WiFi uitgeschakeld) naar Ubiquiti router en vandaar naar je devices en access points? Heb je ook een digicorder? Waar hangt die dan in je netwerk? Aan de Telenet HGW of de Ubiquiti router?
Chris
Top 75 Contributor
Ostend-BE
1,167 Posts
Bronze Member
Chris replied on Mon, Jul 30 2018 6:06 PM

Dag jans,

Er staat nog een paar bestanden (tekeningen) hoe de configuratie was. Intussen is die wel geüpdated met o.a. de M5, Essence...

Je moet maar eens zien onder mijn profiel en mijn bestanden bekijken. Eerstdaags start ik mijn andere PC met de Microsoft tekensoftware eens op, want ik vermoed dat daar een recentere lay-out nog op staat. Vind ik de nieuwere files dan laat ik het wel via deze weg weten.

Ja Naim is stabieler, heel wat zelfs. Hoewel ik mijn V1 koester, want die is toch wel zijn geld waard, helaas is de software van bij de nieuwaankoop al verouderd geweest... Stel je voor géén Netflix app hierop!

Uit pure noodzaak ben ik van Telenet naar Proximus verhuist, gewoon omdat Proximus een Netflix app heeft op hun decoder. Hoewel Proximus nu ook niet de goedkoopste is bespaar ik bovendien toch wel elke maand wat euros tegenover Telenet, die voor hun onbeperkte download reteduur zijn.

Ik had nog een echte ouderwetse Telenet uitsluitend modem met één uitgang waarbij ik tussen de Telenet modem en Ubiquiti router een kleine goedkope switch had, daarop was dan de tv-decoder netwerkgebonden aangesloten. Dus die tv-decoder staat voor je feitelijke netwerk aangesloten. Maar nu heeft Telenet dus al een tijd die nieuwere types met een switch in dus kan je net zoals ik nu doe bij mijn Proximus modem de ingebouwde switch ervoor gebruiken. Wat betekend dat je de modem/router van hun moet configureren naar een gewone modem zonder router en via één RJ45 uitgang kun je dan naar de Ubiquiti router en een tweede RJ45 uitgang gebruiken voor je tv-decoder.

Ik zou toch investeren voor bijvoorbeeld die kleine Ubiquiti router (50 euro?) wat toch als router een 500% upgrade is tegenover die telenet/proximus router in dat kastje van hen.

Je kunt die duivels kleine Ubiquiti router configureren naar smaak en eigen wil, maar pas op dat dit dan geen nieuwe hobby van je word want het kan een verslaving worden eens je het onder de knie hebt.

"Believe nothing you read and only half of what you see, let your ears tell you the truth."

Kiwi
Not Ranked
13 Posts
Bronze Member
Kiwi replied on Mon, Jul 30 2018 8:52 PM

Ik heb hier anders redelijk goede en stabiele resultaten.

De Telenet decoder(s) rechtstreeks op de Telenet router aansluiten (IP range 10.X.X.X). De Wifi van de Telenet router (IP range 192.168.0.XXX) wordt niet gebruikt (ook al staat die eventueel aan).

Daarnaast een (oude) Linksys EA6900 router op één van de LAN poorten van de Telenet router aansluiten en enkel de Wifi van de Linksys gebruiken alsook de Powerlines (of Devolo's) op de Linksys router aansluiten (IP range 192.168.1.XXX).

PS: Het zal waarschijnlijk evengoed werken met andere routers dan Linksys (Linksys was ooit wel eigendom van Cisco, tot 2013).

jans
Top 200 Contributor
Belgium
382 Posts
Bronze Member
jans replied on Tue, Jul 31 2018 11:01 AM
BeoHut:

Hi Beohut

I am travelling for the moment, so I can’t access my devices. However I wondered why you recommend to set the Fixed IP address in the router and not in the B&O app. Is it not possible to do this in the app? Or are there are reasons why it is better to do this in the router?

Jan
jans
Top 200 Contributor
Belgium
382 Posts
Bronze Member
jans replied on Tue, Jul 31 2018 11:04 AM
Chris

Bedankt. Ik heb je schema’s al eens bekeken. Ze geven me zeker een goede referentie om er zelf ook mee aan de slag te gaan.

Groeten

Jan
jans
Top 200 Contributor
Belgium
382 Posts
Bronze Member
jans replied on Tue, Jul 31 2018 11:15 AM
Kiwi:

Ik heb hier anders redelijk goede en stabiele resultaten.

De Telenet decoder(s) rechtstreeks op de Telenet router aansluiten (IP range 10.X.X.X). De Wifi van de Telenet router (IP range 192.168.0.XXX) wordt niet gebruikt (ook al staat die eventueel aan).

Daarnaast een (oude) Linksys EA6900 router op één van de LAN poorten van de Telenet router aansluiten en enkel de Wifi van de Linksys gebruiken alsook de Powerlines (of Devolo's) op de Linksys router aansluiten (IP range 192.168.1.XXX).

PS: Het zal waarschijnlijk evengoed werken met andere routers dan Linksys (Linksys was ooit wel eigendom van Cisco, tot 2013).

Hallo

Bedankt voor deze info. Wat noem je ‘goede en redelijk stabiele resultaten’. Ik heb toch minstens 1 keer per luistersessie een drop-out wanneer ik in multiroom muziek stream, en moet ongeveer 1 keer per maand mijn Essence herstarten. Vergeleken bij mijn vroegere Sonos setup is dat ondermaats.

Ik begrijp je setup volledig. Toch nog enkele vraagjes:

- welke Telenet modem/router heb jij? Ik heb een HomeGateway en kan hier enkel de WiFi op uitschakelen maar geen andere Config op doen

- hebben jouw B&O Fixed IP adressen? Zo ja, heb je die via de B&O app ingesteld, of rechtstreeks op de Linksys?

- mijn digicorders zijn via Powerline aangesloten. In jouw setup zou dat dan betekenen dat ik moet kiezen? Ofwel powerlines voor de decoders, en geen powerlines achter de Linksys; ofwel omgekeerd. Of is het mogelijk om twee ‘powerline circuits’ op te zetten die niet met mekaar interfereren?

Groeten

Jan

Kiwi
Not Ranked
13 Posts
Bronze Member
Kiwi replied on Wed, Aug 1 2018 9:34 PM

Dag Jan,

Ik heb een vergelijkbare setup met een Essence MKII en een A9. De Essence heeft de laatste software update van februari.Deze is wel bekabeld aangesloten. Na iets meer dan een uur luisteren geen dropouts bij TuneIn (standaard Belgische radio's).

De Telenet router is inderdaad een HGW (Home Gateway Wireless) met DOCSIS3, de zwarte (en dus niet het witte model). Laat de Telenet router maar zoals deze standaard is.

Op de Linksys is alles ingesteld op DHCP maar alle toestellen krijgen telkens dezelfde IP adressen (ook na een restart van de Linksys router).

Het is best dat je de digibox/digicoder, die standaard een 10.X.X.X. range krijgen van Telenet, rechtstreeks op de HGW aansluit (zo kan je ze eventueel ook vanop afstand programmeren). Op de Linksys sluit je alles met een standaard 192.168.1.XXX range aan (B&0, PC, Apple, enz …). De digibox/digicorder op de Linksys installeren gaat je in de problemen brengen. De digibox/digicorder krijgen dan een 192.168.1.XXX range toegewezen van de Linksys maar Telenet verwacht een 10.X.X.X range voor hen.

Hopelijk helpt je dit wat verder.

chucky
Top 500 Contributor
245 Posts
Gold Member
BeoHut:

This will work, I have a complete setup with multiple cores and an Essence, also a beosound 1. The beosound 1 does give some problems, but on WIFI. I run managed switches from Cisco and give the Cores and the Essence a fixed IP through my router, not through the BL App. Had similar problems and this is the best solution, If you can wire instead of Wifi it will already be more stable. I have run this for three months without any resets.
jans
Top 200 Contributor
Belgium
382 Posts
Bronze Member
jans replied on Sat, Aug 4 2018 9:31 AM
Kiwi:

De Telenet router is inderdaad een HGW (Home Gateway Wireless) met DOCSIS3, de zwarte (en dus niet het witte model). Laat de Telenet router maar zoals deze standaard is.

Op de Linksys is alles ingesteld op DHCP maar alle toestellen krijgen telkens dezelfde IP adressen (ook na een restart van de Linksys router).

Het is best dat je de digibox/digicoder, die standaard een 10.X.X.X. range krijgen van Telenet, rechtstreeks op de HGW aansluit (zo kan je ze eventueel ook vanop afstand programmeren). Op de Linksys sluit je alles met een standaard 192.168.1.XXX range aan (B&0, PC, Apple, enz …). De digibox/digicorder op de Linksys installeren gaat je in de problemen brengen. De digibox/digicorder krijgen dan een 192.168.1.XXX range toegewezen van de Linksys maar Telenet verwacht een 10.X.X.X range voor hen.

Hopelijk helpt je dit wat verder.

Hallo Kiwi

Als ik het goed begrijp heb je dan twee routers na elkaar staan: de telenet HGW en de Linksys. Of staat de Linksys in een andere modus?

Ik had altijd begrepen dat twee routers na mekaar problemen geeft, maar bij jou lijkt het dan wel te werken?

Groeten

Jan
Kiwi
Not Ranked
13 Posts
Bronze Member
Kiwi replied on Mon, Aug 6 2018 6:24 PM

Dag Jan,

Ik heb inderdaad de 2 routers achter elkaar staan waarbij de Telenet HGW enkel gebruikt wordt voor de digiboxen/digicorders (en telefoon). De WAN poort van de Linksys wordt aangesloten op één van de LAN poorten van de Telenet HGW.

Alle andere mogelijke toestellen zijn aangesloten op de Linksys (zowel bedraad als via Wifi). De Linksys geeft een IP adres aan de toestellen via DHCP.

Page 1 of 2 (18 items) 1 2 Next > | RSS
Beoworld Security Certificate

SSL