Sign in   |  Join   |  Help

brom in beocenter 3300

rated by 0 users
Answered (Verified) This post has 3 verified answers | 22 Replies | 1 Follower

drBibber
Not Ranked
12 Posts
Bronze Member
drBibber posted on Fri, Oct 12 2012 3:10 PM

Dat was niet handig van mij. Zette ik m'n beocenter 3300 in de zon…

Nu klinkt er nadat ik de beocenter aanzet na 10 seconde een behoorlijk duidelijke brom. 

Wie kan mij zeggen welk onderdeel ik moet vervangen, en kan de wijze waarop uitleggen aan een leek, die wel kan schroeven en solderen, maar niet veel van elektriciteit, weerstanden en trafo's weet. 

alvast dank!!! Jan

Answered (Verified) Verified Answer

Blackrix
Top 100 Contributor
943 Posts
Bronze Member
Verified by Blackrix

Hallo Jan,

Ook de BeoCenter 3300 staat bekend om problemen met de rode condensatoren. Mijn advies is om deze in het hele apparaat te vervangen. Ook de ruststroompotmeters van de eindversterkers zou ik vervangen.

drBibber
Not Ranked
12 Posts
Bronze Member

Bedankt!

Ik ga morgen eens de 3300 openschroeven. 

In m'n 1900 zit ook een brom. Zou dat dezelfde oorzaak kunnen hebben?

(sorry reply ging niet zo snel weg, 3x op de knop gedrukt)

Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
3,505 Posts
Founder
Verified by drBibber

Misscien kun je een grotere foto in zin van overzicht maken.

In totaal zijn er tussen de 60-70 elco's die vervangen moeten worden. Met een andere foto kunnen we beter zien of err een enkele of meerdere zijn vervangen.

Brom kan veroorzaakt worden door de slechte elcootjes, maar ook door een gelijkrichtersbrug die slecht wordt of is.

All Replies

Blackrix
Top 100 Contributor
943 Posts
Bronze Member
Verified by Blackrix

Hallo Jan,

Ook de BeoCenter 3300 staat bekend om problemen met de rode condensatoren. Mijn advies is om deze in het hele apparaat te vervangen. Ook de ruststroompotmeters van de eindversterkers zou ik vervangen.

drBibber
Not Ranked
12 Posts
Bronze Member

Bedankt!

drBibber
Not Ranked
12 Posts
Bronze Member

Bedankt!

drBibber
Not Ranked
12 Posts
Bronze Member

Bedankt!

Leslie
Top 25 Contributor
the Netherlands City
5,423 Posts
Silver Member
Leslie replied on Sun, Oct 14 2012 9:33 PM

drBibber:

Vandaar je nickname drBibberBig Smile

Brengen & Ophalen

Blackrix
Top 100 Contributor
943 Posts
Bronze Member
Blackrix replied on Sun, Oct 14 2012 10:27 PM

Ik zal gewoon proberen mijn antwoord in één keer te geven...... De BeoMaster 1900 heeft inderdaad dezelfde condensatoren, maar brom kan ook worden veroorzaakt door iets anders. En ook hier de ruststroompotmeters niet vergeten! En als je toch aan de slag bent, vervang ook gelijk de lampjes van het display. De BeoMaster 1900 is niet het fijnste apparaat om open te halen, vandaar deze tip!

drBibber
Not Ranked
12 Posts
Bronze Member

Allereerst, allen bedankt voor het lezen en beantwoorden van m'n bericht!

Vandaag staat de kachel aan, mogelijk lukt het met minder gebibber dit bericht te versturen : )

Blackrix:
problemen met de rode condensatoren. Mijn advies is om deze in het hele apparaat te vervangen.

De 3300 ligt open, ondanks zijn leeftijd nog niet eens zoveel stof… Maar nu zie ik zoveel rood/oranje gekleurde condensatoren. Waar kan ik het beste beginnen, is dat aan te geven? 

En dan gelijk een vraag: waar kopen jullie je spullen? Ik wil er graag bij passende, dus goede kwaliteit in zetten. 

Blackrix:
En als je toch aan de slag bent, vervang ook gelijk de lampjes van het display. De BeoMaster 1900 is niet het fijnste apparaat om open te halen, vandaar deze tip!

Inderdaad het vraagt wat geduld de 1900 open te maken. Maar de lampjes heb ik een tijdje terug al allemaal vervangen. 

Blackrix
Top 100 Contributor
943 Posts
Bronze Member

De rode condensatoren die op korte termijn problemen veroorzaken kun je herkennen aan lekkage aan de bovenkant, het rode kapje is dan vaak gescheurd en er komt geel materiaal uit. Maar dit probleem krijgen op den duur alle rode condensatoren, vandaar mijn advies om alle rode condensatoren te vervangen. 

Ik bestel mijn matialen vaak bij Conrad.nl. De condensatoren van BC/Vishay zijn over het algemeen wel goed, heb er nooit klachten over gehad. 

drBibber
Not Ranked
12 Posts
Bronze Member

Ai, ik durf nog niet zo goed te beginnen. (Beginners vrees). 

Ik zie b.v. op printplaat 1 kleine condensatoren zitten met een rood bovenkantje (1 op foto), maar ook grotere die rood zijn met een zwarte streep (2 op foto). Moet ik beide soorten vervangen? 

[View:http://forum.beoworld.org/themes/hawaii/utility/G6z6I:800:0]

Nummer drie is rood oranje (meer oranje dan rood, maar toch) moet die ook worden vervangen?

Dan nog een vraag, waar zit de ruststroompotmeter?

drBibber
Not Ranked
12 Posts
Bronze Member

niemand?

Blackrix
Top 100 Contributor
943 Posts
Bronze Member

Het ziet er heel erg naar uit dat de condensatoren hier al zijn vervangen, dit zijn niet de originele. De problematische condensatoren zijn bordeaux rood. Weet je overigens hoe je een transistor moet doormeten?

drBibber
Not Ranked
12 Posts
Bronze Member
drBibber replied on Mon, Nov 26 2012 10:25 PM

Bedankt voor het antwoord!!!

Nu snap ik waarom ik je niet goed begreep mbt de rode condensatoren. 

'k Ben benieuwd wat de kwaliteit is van wat er nu in zit. Er moet in ieder geval een of meerdere problematisch zijn. 

En, nee helaas ik heb geen verstand van elektronica. Ik kan prima solderen, zie er niet tegenop het een en ander uit elkaar te halen, maar heb van elektronica geen kaas gegeten. Dat begint al met de meter. Het enig wat ik hier heb liggen is een eenvoudige meter van de Gamma zo'n gele. 

Welke meter moet je hebben voor zo'n karwei?

Ik hoor graag van je!

Blackrix
Top 100 Contributor
943 Posts
Bronze Member

Je zal in ieder geval een diodetest op de multimeter moeten hebben. Maak anders eens een foto van de meter!

in welk deel van ons mooie Nederland woon je overigens?

Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
3,505 Posts
Founder
Verified by drBibber

Misscien kun je een grotere foto in zin van overzicht maken.

In totaal zijn er tussen de 60-70 elco's die vervangen moeten worden. Met een andere foto kunnen we beter zien of err een enkele of meerdere zijn vervangen.

Brom kan veroorzaakt worden door de slechte elcootjes, maar ook door een gelijkrichtersbrug die slecht wordt of is.

Page 1 of 2 (23 items) 1 2 Next > | RSS
Beoworld Security Certificate

SSL