Sign in   |  Join   |  Help
Click here to change your Beoworld Account Details

Reparatie/restauratie Beolab 8000

rated by 0 users
Not Answered This post has 0 verified answers | 9 Replies | 1 Follower

Mel
Not Ranked
5 Posts
Bronze Member
Mel posted on Fri, Jan 5 2018 10:27 AM

Beste Forumleden,

Bij een eerste post (en hulpvraag) lijkt het me verstandig mijzelf even voor te stellen.

Mijn naam is Mel en kom uit het noorden van het land. Mijn interesse voor het merk is in mijn jeugd aangewakkerd toen ik de Beomaster 1000 van mijn vader kreeg die hij afdankte. Vele jaren heeft de Beomaster nog staan spelen totdat hij definitief de geest gaf. Na de studietijd van mijn vrouw, en een extra inkomen, was een van de eerst gezamenlijke aanschaffen een Beocenter 1 omdat deze een mooie compacte alles in één oplossing gaf in een nogal kleine behuizing. De Beocenter heeft ook jaren staan spelen, kinderen doorstaan, totdat het tijdperk “decoder” zich aandiende en ik het weigerde om meerdere afstandsbedieningen op tafel te hebben. Aangezien de ontwerpen van B&o ons in de jaren 90 niet echt aanspraken, en prioriteiten van bestedingen ergens anders lagen, hebben we afstand genomen van de Beocenter.

Toen onze zoon een tijdje geleden met het verzoek kwam of ik kon helpen om een kratradio te bouwen moest ik direct denken aan het geweldige geluid van de tv en een korte zoektocht op MP gaf direct resultaat, “Gratis af te halen defecte Beovision 1” De Beovision was inderdaad defect en dusdanig toegetakeld dat deze ontmanteld is en het luidsprekergedeelte in combinatie met een bluetooth versterker en een accu iedere zaterdag de plaatselijke Scouting vereniging mag verblijden met een bedenkelijke muziekkeuze van geweldige kwaliteit.

Enige tijd geleden kruisten er toevallig een paar Beolab 8000 speakers mijn pad waarvan er één defect was. Gezien de prijs heb ik in een opwelling besloten deze speakers aan te schaffen met in het achterhoofd deze te gaan gebruiken als onderdeel van een multiroom audio stream oplossing op basis van de Raspberry pi.

Aangezien ik basisscholing heb op het gebied van elektronica (ben meer van het mechanische werk) leek dit project mij dan ook direct een mooie aangelegenheid mijn kennis op te frissen, maar loop uiteraard tegen mijn beperkingen aan.

Nu is mijn vraag hier op het forum of er leden zijn die mij kunnen/willen helpen om de beolab weer aan de gang te krijgen. Ik heb al enig voorwerk gedaan aan metingen, maar loop nu vast met zoeken. Ik kan natuurlijk het elektronica gedeelte naar één van de bekende leden hier op het forum brengen en laten repareren, maar daar leer ik in eerste instantie niet veel van natuurlijk. (dit neemt niet weg dat dit uiteindelijk misschien wel moet gaan gebeuren)

Ik hoor graag jullie mening.

Alvast hartelijke dank,

Mel.

All Replies

marc
Top 500 Contributor
netherlands
72 Posts
Bronze Member
marc replied on Sat, Jan 6 2018 8:24 AM

Mel,

Wat is het probleem precies?

Marc

Mel
Not Ranked
5 Posts
Bronze Member
Mel replied on Sat, Jan 6 2018 3:30 PM

Hallo Marc,

Dank voor je reactie.

De Beolab geeft alleen de rode led weer, bij een ingangssignaal schakelt de luidspreker niet in.

Ik heb ondertussen de luidspreker gedemonteerd en heb kunnen meten dat alle zekeringen goed zijn. Het 15 volt circuit heb ik ook kunnen meten, maar het 50 volt (even uit mijn hoofd) niet. Volgens het service manual moet ik tussen  R83 en R86 op PCB02 +/- 11,3 volt meten, maar hoe ik ook zoek, kan ik deze niet vinden op de PCB. (hier laat mijn ervaring mij dus in de steek)

Hoewel er zeker foam rot is in de luidspreker zien de PCB's er allemaal goed uit. Ik kan geen onderbroken printsporen vinden, maar kan daar natuurlijk ook het een en ander over het hoofd zien.

De vragen die ik dus op dit moment heb zijn:  Waar zitten R83 en R86 precies op PCB02? Gaat er bij iemand misschien een lampje branden waar ik op de PCB het beste kan gaan zoeken?

Verder zou ik graag willen weten of ik voor de speakers nieuwe setjes foam kan bestellen, en zo ja waar?   

Met dank.

Mel.

marc
Top 500 Contributor
netherlands
72 Posts
Bronze Member
marc replied on Sat, Jan 6 2018 3:41 PM

als het goed is hoor je met inschakelen dus ook geen relais klikken in de speaker?

Mel
Not Ranked
5 Posts
Bronze Member
Mel replied on Sat, Jan 6 2018 3:51 PM

Klopt helemaal

marc
Top 500 Contributor
netherlands
72 Posts
Bronze Member
marc replied on Sat, Jan 6 2018 3:57 PM

dan weet ik nu al wat er aan de hand is!

Mel
Not Ranked
5 Posts
Bronze Member
Mel replied on Sat, Jan 6 2018 4:01 PM

Vertel en maak me blij Smile

marc
Top 500 Contributor
netherlands
72 Posts
Bronze Member
marc replied on Sat, Jan 6 2018 4:04 PM

op de onderste print zit een 2 polige witte stekker, hiervan lopen 2 printbanen naar het relais, 99% zeker als je deze printbanen nameet dat 1 of beiden geen verbinding meer maakt.

Mel
Not Ranked
5 Posts
Bronze Member
Mel replied on Sat, Jan 6 2018 4:10 PM

Hallo Marc,

Dank je voor je snelle antwoord. Ik zal van de week dit bekijken en mijn bevindingen hier mededelen. Aangezien ik nu niet op hetzelfde adres ben als de luidsprekers zal ik nog even moeten wachten. 

Iemand nog een antwoord op mijn foam vraag?

Groet,

Mel.

marc
Top 500 Contributor
netherlands
72 Posts
Bronze Member
marc replied on Sat, Jan 6 2018 4:29 PM

foam heb ik ook voor je!

Page 1 of 1 (10 items) | RSS
Beoworld Security Certificate

SSL