Sign in   |  Join   |  Help
Click here to change your Beoworld Account Details

Beosystem 5500 aansluiten op Beolab Penta's MKIII

rated by 0 users
Not Answered This post has 0 verified answers | 3 Replies | 1 Follower

Capibaro
Not Ranked
27 Posts
Bronze Member
Capibaro posted on Tue, Jan 2 2018 10:30 PM

Voor de Korte vraag skip naar het VETgedrukte stuk onderaan.

Ik heb een volledig Beosystem 5500 en daar heb ik Beovox Penta's op aangesloten. Die speakers zijn in zeer goede staat en geven een geweldig geluid. Het bleef echter knagen en toen heb ik in een opwelling een set Beolab Penta's gekocht. Die waren bij thuiskomst in niet perfecte staat. Een middenrage speaker was niet gecentreerd en de klepjes onderin waren lam en de ook de schuifknopjes waren afgebroken. Ik heb ze dus ongebruikt op mijn slaapkamer laten staan.

Dat dus tot ik onlangs een Beolink 7000 zelf heb proberen te repareren (er vielen allemaal dingen nadat ik batterij probeerde te vervangen). Die heb ik maar naar B&O gebracht ter reparatie en mijn vaders Beocord 3300 (die waarschijnlijk een kapotte snaar heeft). Als je B&O fan bent ga dan ECHT ZEKER even kijken in dat nieuwe centrum in Den Bosch. Prachtige toko en alle nieuwe topapparatuur staat daar om te beluisteren (Beolab 50 en Beolab 90). Maar goed die eigenaar zei: "die actieve speakers zijn VEEEEEL beter dan die passieve".

Ik denk "K..". Ik moet aan de bak. Die actieve Penta's helemaal in orde gemaakt en aangesloten aan mijn 9300 in de slaapkamer. Inderdaad ze klinken een stuk beter met name door de versterkers met meer vermogen in de speakers. Ik wil ze dus nu beneden hebben gekoppeld aan mijn 5500 systeem. 

Lang verhaal kort: Kan ik mijn Beolab Penta's aansluiten op mijn Beosystem 5500? Ik kan ze niet aansluiten met Powerlink. Speakerlink is een mogelijkheid, maar ik vraag me af of dan de displays werken en belangrijker of ik dan wel volledig gebruik maak van de ingebouwde versterkers van de Penta's.

Kan ik een Beosystem Core aansluiten en zou dat alle problemen oplossen?

Ik heb ook nog een Beolink 7000 dus kijk rond naar een volledig Beosystem 7000 (dat zou alles oplossen), maar die zijn niet te krijgen of schreeuwend duur.

All Replies

Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
3,244 Posts
Founder

Ik zal je voorzichtig uit je droom helpen...

Beolab Penta's zijn geen aktieve luidsprekers. Dat zijn passieve luidsprekers met een eigen versterker. En dat is geheel anders dan de aktieve range zoals de BL6000, 8000 en alle anderen.

De aktieve luidsprekers hebben aktieve filters voor de eindversterkers die worden gebruikt per luidspreker(groep). Daarmee worden ook filterkarakteristieken aangepast om meer uit de zuilen te kunnen krijgen. De lage tonen worden bijvoorbeeld opgeschroefd om de beperkte kastvolume te compenseren.

De Beolab Penta heeft die compensatie in de vorm van meerdere drivers. 4 woofers, 4 middentoners en een tweeter om ondanks het beperkte kastvolume en afmetingen van de behuizing een flinke hoeveelheid laag neer te zetten.

Je kan bij de sitesponsor nog steeds speakerlinkkabel bestellen. Niet ideaal, maar het werkt. Net als je displays die gewoon zullen werken.

Capibaro
Not Ranked
27 Posts
Bronze Member

Je helpt me niet echt uit de droom hoor. Ik wist blijkbaar helemaal niet wat actieve speakers zijn. Dacht gewoon een speaker met een eigen versterker. Weer iets geleerd.

Waarom is Speakerlink niet ideaal? Begrijp ik dat met speakerlink de displays gewoon werken?

i2Paq
Not Ranked
Winkel - Noord-Holland - The Netherlands
19 Posts
Bronze Member
i2Paq replied on Thu, Jan 4 2018 10:00 AM

Luidsprekers met eigen versterkers aan boord worden vaak aangeduid als "actieve luidsprekers".

Page 1 of 1 (4 items) | RSS
Beoworld Security Certificate

SSL