Sign in   |  Join   |  Help

Beolab 8000 uitval middentoners luidsprekers na transport

rated by 0 users
Answered (Verified) This post has 1 verified answer | 4 Replies | 1 Follower

Peter Visser
Not Ranked
Leeuwarden
10 Posts
Bronze Member
Peter Visser posted on Sat, Nov 21 2015 1:28 PM

Goedemiddag mede forum leden,

Gisteravond dan eindelijk een paar Beolab 8000 via Marktplaats gekocht om mijn trouwe Beolabs 6000 te vervangen als front speakers.

Bij aankoop uiteraard eerst beluisterd en beide klonken prima, eenmaal thuis heb ik nu het probleem dat bij één van luidsprekers alleen de hoge tonen het doen, de midden- en lage tonen laten het afweten.

Waarschijnlijk is iets met een van de versterkers fout gegaan tijdens het transport.

Kan het zijn dat er iets losgekomen is tijdens het vervoer, of dat de versterker hierdoor stuk gegaan is?

Weet iemand een goed(lees goedkoper dan dealer) adres in de buurt van Leeuwarden of Wolvega om de luidsprekers te reviseren(misschien ook gelijk nieuw geluiddempend materiaal)?

Met vriendelijke groet,

Peter

Answered (Verified) Verified Answer

Blackrix
Top 100 Contributor
947 Posts
Bronze Member
Verified by Peter Visser

De BeoLab 8000 heeft geen middentoners, alleen een tweeter en twee woofers. De woofers staan parallel, er gaan dus twee draden vanaf de versterker (+ en -) naar de onderste woofer, vanaf die woofer gaan er weer twee draden naar de bovenste woofer. De draden zitten met kabelschoenen gemonteerd op de woofer. Als een kabelschoen op de onderste woofer los zit, dan heb je geen geluid uit beide woofers.daar zou ik als eerste naar kijken.

Als je de woofers uit de speakers hebt, controleer dan gelijk welk dempmateriaal er is gebruikt. Als dit donkergrijs/zwart schuimrubber is, dan doe je er verstandig aan om dit allemaal te (laten) vervangen. Het foam vergaat na verloop van tijd (foamrot). Het residu van dit foam tast de elektronica aan waardoor de speaker kan uitvallen. Hier wordt nu een ander type foam voor geleverd. Is het dempmateriaal lichtgrijs of lichtblauw, dan is er niets aan de hand.

Succes, ik ben benieuwd wat de oorzaak is!

All Replies

Blackrix
Top 100 Contributor
947 Posts
Bronze Member
Verified by Peter Visser

De BeoLab 8000 heeft geen middentoners, alleen een tweeter en twee woofers. De woofers staan parallel, er gaan dus twee draden vanaf de versterker (+ en -) naar de onderste woofer, vanaf die woofer gaan er weer twee draden naar de bovenste woofer. De draden zitten met kabelschoenen gemonteerd op de woofer. Als een kabelschoen op de onderste woofer los zit, dan heb je geen geluid uit beide woofers.daar zou ik als eerste naar kijken.

Als je de woofers uit de speakers hebt, controleer dan gelijk welk dempmateriaal er is gebruikt. Als dit donkergrijs/zwart schuimrubber is, dan doe je er verstandig aan om dit allemaal te (laten) vervangen. Het foam vergaat na verloop van tijd (foamrot). Het residu van dit foam tast de elektronica aan waardoor de speaker kan uitvallen. Hier wordt nu een ander type foam voor geleverd. Is het dempmateriaal lichtgrijs of lichtblauw, dan is er niets aan de hand.

Succes, ik ben benieuwd wat de oorzaak is!

ipaul
Top 200 Contributor
402 Posts
Founder
ipaul replied on Fri, Nov 27 2015 5:27 PM

Volgens mij bedoelt TS dat hij iemand zoekt die het kan fixen...laag en mid weg zou maar zo kunnen door rot schuim wat de print beschadigd.

Ik wil er met plezier naar kijken maar ben nogal uit de buurt (midden NL) maar Blackrix is al een stuk dichterbij.

Wel handig is, als blijkt dat het schuim rot is, de 2de speaker ook te servicen. (want wrs even oud dus zelfde staat).

Peter Visser
Not Ranked
Leeuwarden
10 Posts
Bronze Member

Goedenavond Blacktrix,

Bedankt voor je duidelijke beschrijving, ik heb net het luidspreker front los geschroefd en de kabelschoentjes gecontroleerd.

Nadat ik ze allemaal even heen en weer heb bewogen lijkt alles weer prima te werken! waarschijnlijk toch iets los getrild?!

Het meeste zag ik op tegen het verwijderen van de speaker gril, wat eigenlijk best wel mee valt als je van onderen de gril voorzichtig om hoog schuift.

Gelijk ook het foam even bekeken, dat is lichtgrijs en in een goede staat gelukkig!

Super bedankt voor de hulp!

Blackrix
Top 100 Contributor
947 Posts
Bronze Member

Graag gedaan, en nu natuurlijk veel luisterplezier!

Page 1 of 1 (5 items) | RSS
Beoworld Security Certificate

SSL