Sign in   |  Join   |  Help

Beolab 5000 Beomaster 5000 en Beogram 1800

rated by 0 users
Not Answered This post has 0 verified answers | 2 Replies | 1 Follower

chris31deco
Not Ranked
1 Posts
Bronze Member
chris31deco posted on Wed, Mar 18 2015 5:21 PM

Net bovengenoemd trio aangeschaft uit de 60s en dus niet de jaren 80 met dezelfde namen, waarom zijn er twee versies met dezelfde naam, da's toch verwarrend? Enkel de Beolab werkt, en dan nog enkel op links, voorts redelijk wat gekraak en gebrom bij het verzetten van volume, bas, etc..

Beogram draaide eerst nog heel traag maar nu niks meer, beomaster al helemaal niks. Hopelijk vallen reparatiekosten mee. Iemand hier een idee van? Vraag, waar kan ik een nieuwe naald/stylus(?) vinden voor de beogram want die dat er momenteel opzit zal wschl ook aan vervanging toezijn. Prijs hiervan?

De look vind ik schitterend en zou graag dit trio in ere herstellen (en eventueel later aanvullen met de bijpassende speakers).

Alvast bedankt!

All Replies

ipaul
Top 200 Contributor
402 Posts
Founder
ipaul replied on Wed, Mar 25 2015 11:23 PM

Hallo Chris, om het even kort te houden: het lijkt bij deze zwaar bejaarde items altijd "een klein dingetje" maar als 1 van ons techneuten hier er naar gaan kijken, kom je bijna altijd op een A4 tje aan manco's uit met dito kostenplaatje.

Bij dit soort apparaten kun je het beste ofwel gereviseerde kopen (bv via Frede hier op het forum, zal wel flinke bom duiten kosten) of een werkende set en die (laten) opknappen, bv elcorevisie.

Ik vrees dat, om van jouw spullen wat te maken, je snel op enkele honderden euros zit, het is niet precies aan te geven maar grofweg 150-200 per apparaat lijkt me een aardige indicatie (en niet meer dan een indicatie !)

qua elementen: dat is nu net het duurste deel van elke BG, soundsmith levert nieuwe, anders een werkende oude scoren op marktplaats ofzo, met het risico dat die het ook niet lang gaat volhouden.

Nieuwe kosten een veelvoud van de waarde van een BG1800....ik dacht vanaf ong 250,-

Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
3,543 Posts
Founder
Beobuddy replied on Thu, Mar 26 2015 12:43 PM

Het is precies wat Paul zegt.

Er is een verschil tussen werkend krijgen, houden voor de korte of langere termijn.

Ik neig altijd naar het laatste in overleg met degene die de apparaten aanleveren. En dan kunnen door de extra onderdelen de kosten toch best oplopen.  En dan kun je eigenlijk nog moeilijk garantie geven dat het apparaat perfect blijf werken in de toekomst. Die kans wordt dus wel groter naarmate er meer (vooraf) insteekt.

Het kan je na verloop van tijd wel weer (dure) reparaties schelen omdat er (moeilijk) verkrijgbare onderdelen vervangen moeten worden.

Overigens stuur ik de mensen met vragen over naalden door naar een duitser, genaamd Axel. Deze kan naalden repareren met of zonder ophanging en ook compleet nieuwe leveren.

Page 1 of 1 (3 items) | RSS
Beoworld Security Certificate

SSL