Sign in   |  Join   |  Help

Beeld op MX8000 staat teveel naar rechts, niet gecentreerd

rated by 0 users
Not Answered This post has 0 verified answers | 11 Replies | 2 Followers

GerardfromHolland
Not Ranked
9 Posts
Bronze Member
GerardfromHolland posted on Thu, Jun 12 2014 12:42 PM

Dag B&O liefhebbers,

Alweer heel lang geleden dat ik hier geweest ben maar nu dan toch weer met een probleempje.

Mijn MX8000 (blijft mijn favoriete beedlbuis tv design) heeft het tv beeld teveel naar rechts staan. Ik zie links van het beeld nog ca. 1 cm 'blanco' beeldbuis.

Ik ben een redelijke leek op dit gebied maar zitten er niet ergens kleine schroefknopjes om dit te stellen?

Hoor graag een oplossing.

Vriendelijke groet,

Gerard

All Replies

Chris
Top 75 Contributor
Ostend-BE
1,169 Posts
Bronze Member
Chris replied on Thu, Jun 12 2014 1:09 PM

Dag Gerard, welkom terug. Hoe is het fenomeen veroorzaakt, heb je de tv verplaatst, een harde duw, gevallen.... Het kan best zijn dat de spoel(en) losgekomen zijn op de cathodebuis en een beetje verschoven is. Opgepast eerst de HS spanning van de buis ontladen voor je een nazicht doet.

"Believe nothing you read and only half of what you see, let your ears tell you the truth."

GerardfromHolland
Not Ranked
9 Posts
Bronze Member

Dag Chris,

In het kort: mijnnMX7000 vertoonde kuren na tweemaal gerepareerd te zijn bij dealer. Wegens beperkt budget een MX8000 gekocht ca. 3-4 weken geleden. Tv bijna rechtop vervoerd. Bij aankomst dedd hij het prima. Toen tv op scherm gelegd om motorvoet te kunnen monteren. Daarna rechtop staand glasplaat verwijderd om beeldbuis en plaat van binnen schoon te maken. Daarna achterkap verwijderd om mijn grijs gelakt onderdeel aan de achterkap te monteren. Tv werkte prima.

Sinds dagen reageerde hij slecht op de afstandsbediening bij opstarten. De stroom is altijd van de tv als hij uit staat. Blijkbaar moest hij 'opwarmen' voordat de afstandsbediening effect had. Ik heb toen de stekker in een stopcontact gedaan waar permanent stroom op staat. De tv staat nu dus altijd in de stand by stand. En sindsdien, dus sinds gisteren, staat het beeld 1 cm teveel naar rechts.

Ik wil de kap er wel afhalen, natuurlijk zonder spanning op de tv, maar staat er dan nog steeds spanning op het uiteinde van de beeldbuis?

Chris
Top 75 Contributor
Ostend-BE
1,169 Posts
Bronze Member
Chris replied on Thu, Jun 12 2014 5:17 PM

GerardfromHolland:

...zonder spanning op de tv, maar staat er dan nog steeds spanning op het uiteinde van de beeldbuis?

JA, als je de spanning van het toestel haalt is er nog steeds een hele tijd ongeveer 30kV op de anodekabel aanwezig (kabeltje wat verbonden is met de HS transfo en bovenkant buis (bemerk het kabeltje met rond rubber van ongeveer 5cm)) Dit moet eerst ontladen worden naar het chassis.

Je hebt dus wel degelijk net zoals ik veronderstelde het toestel verplaatst, ik denk nog steeds dat de spoel los is gekomen, vergeet niet dat de leeftijd van het toestel een grote rol hierin heeft, alles komt wel een beetje losser te staan, lijmpunten drogen uit, soldeerpunten komen los... en als je dan het toestel transporteert...

Maar er is duidelijk meer aan de hand, je tv heeft abnormale tijd nodig om te kunnen werken. Het HS-gedeelte gaat moeten hersteld worden, je hebt onvoldoende opbouw van hoogspanning.

Spijtig genoeg kan ik zo'n fout van hieruit niet herstellen voor je. Breng het toestel naar een dichtbije dealer die je vertrouwt en waar vooral nog een technieker werkt die kennis heeft van het goeie oude CRT gebeuren. Werken aan dergelijke toestellen vereist vakkennis, beeldbuizen zijn niet geschikt om mee te experimenteren. Als de herstelling met zorg en vakkennis uitgevoerd word kun je nog jaren plezier hebben aan je MX8000.

"Believe nothing you read and only half of what you see, let your ears tell you the truth."

GerardfromHolland
Not Ranked
9 Posts
Bronze Member

Dank voor je advies Chris.

We zullen zien...

Blackrix
Top 100 Contributor
947 Posts
Bronze Member

Het nadeel bij het repareren van de MX8000 is dat er geen schema's van zijn, deze toestellen werden alleen op modulebasis gerepareerd, en de modules zijn niet meer leverbaar. Het probleem kan overigens ook veroorzaakt worden door een probleem in de EEPROM. Dit is het IC waar alle gegevens in worden opgeslagen, waaronder ook de beeldinstellingen. De fout kan dus door verschillende fouten veroorzaakt worden. 

Is het misschien een idee om naar een andere MX8000 op zoek te gaan? Deze worden vaak voor weinig aangeboden, ik denk dat het uurloon van een reparateur wel een stuk hoger ligt dan de aanschafprijs van een andere MX!

Chris
Top 75 Contributor
Ostend-BE
1,169 Posts
Bronze Member
Chris replied on Sat, Jun 14 2014 6:24 AM

Blackrix:

Het nadeel bij het repareren van de MX8000 is dat er geen schema's van zijn, deze toestellen werden alleen op modulebasis gerepareerd, en de modules zijn niet meer leverbaar.

Hierin heb je gelijk, ik heb wel de service guide voor de MX beschikbaar. Zend maar een PM als ik je de pdf moet doorsturen.

beomaster11
Not Ranked
38 Posts
Bronze Member
Aan een MX servicedoc heb je niets bij een MX8000. Hij lijkt meer op BV1.

Ik weet van vroeger bij rare problemen bij MX8000, BV1, BV6, BS4 etc.

Dat de 2 flatfolie's die naar de upc gaan de contacten "oxideren". Vaak met blote oog niet zichtbaar, maar door de reinigen met alcohol is dit tijdelijk op te lossen. Vaak komt het probleem binnen 1 jaar terug.

Het beeld van de MX8000 kun je instellen via het servicemenu.

GerardfromHolland
Not Ranked
9 Posts
Bronze Member

Dank jullie Beomaster11 en Blackrix!

@ Beomaster11: Het scherm kan ingesteld worden middels het service menu?

Ik wilde wat foto's van het probleem en van het service menu tonen. Ik heb foto's ge-upload en deze staan in een mapje in 'My files'. Maar als ik ze hier wil invoegen dan ziet hij geen files in mijn 'mapje'

melding: There are no items at this level in the list

Dan maar even zonder plaatje
Ik zou denken dat ik in 'geometry adjustments' iets zou moeten kunnen doen, maar ik zou niet weten wat, als ik naar die lijst kijk.
De lijst die begint met:

BLANKING   0
en dan
H-PH   28
H-AM   31
en zo verder naar beneden tot
H-CENTER  0

Normal 0 21 false false false MicrosoftInternetExplorer4 Kan ik in deze lijst iets aanpassen om mijn beeld ca. 1 cm naar links te krijgen?

Chris
Top 75 Contributor
Ostend-BE
1,169 Posts
Bronze Member
Chris replied on Sat, Jun 14 2014 11:45 AM

Heb je dit nodig?

GerardfromHolland
Not Ranked
9 Posts
Bronze Member

Mijn lijstje is veel langer maar die paar waarden die ik hier zie staan zijn hetzelfde, behalve
Vertical S-Correction (V-SC0 dat staat bij mij op 40 i.p.v. 35

Enne... zoveel weet ik niet van tv's maar heb volgens mij wel een redelijk gezond verstand.

Zit er nergens aan de achterkant een draaibaar schroefknopje op een of andere printplaat?

GerardfromHolland
Not Ranked
9 Posts
Bronze Member

Allen bedankt.

Zojuist thuis via het servicemenu het scherm weer correct kunnen plaatsen. Ik ben zo blij als een klein kind.Heb weer een prachtig goed werkende MX8000

Nogmaals bedankt!

Page 1 of 1 (12 items) | RSS
Beoworld Security Certificate

SSL