Sign in   |  Join   |  Help
Click here to change your Beoworld Account Details

Beogram aansluiten op Home Cinema set

rated by 0 users
Not Answered This post has 0 verified answers | 16 Replies | 0 Followers

kunsf00
Not Ranked
51 Posts
Bronze Member
kunsf00 posted on Sat, Dec 9 2017 8:58 AM

Ik heb een Sony Home Cinema set DAR-X1R met twee kleine speakers die verbonden zijn met de Sub Woofer. Prime geluid. Echter nu komt het probleem.

Heb mijn Beogram 2202 aangesloten met een verloopstuk van DIN naar Tulp. Daar tussen een voorversterker geplaatst. De tulp stekkers (rood en wit) aangesloten op de uitgang van de Home Cinema set. Het geluid komt echter maar uit 1 speaker en uit de sub Woofer. De ander speaker geeft een brom maar geen geluid. Het ligt niet aan de speaker want deze werkt verder gewoon goed. Betekent dit dat mijn home Cinema set niet hiervoor geschikt is of is er een andere methode waardoor dit probleem wordt ondervangen?

Groeten,

Fred Kunst

All Replies

Johan
Top 500 Contributor
Bolsward, NL
56 Posts
Gold Member
Johan replied on Sat, Dec 9 2017 10:28 AM

Dag Fred,

Heb je de rode en de witte tulp al een keer omgewisseld geprobeerd? Kan je helpen om de bron van het probleem te lokaliseren.

Groet,

Johan

kunsf00
Not Ranked
51 Posts
Bronze Member
Hoi Johan, bedankt voor je reactie. Heb ik inderdaad geprobeerd. Dan krijg ik geluid uit de andere speaker en de brom verhuist mee! Het is dus ook zo dat ik op de Home Cinema set geen aparte box ingangen heb. De voorluidsprekers zijn nl aangesloten via de sub woofer en de sub woofer is aangesloten op de Home Cinema set. Bij een normale versterker zou dit geen probleem zijn omdat je daar je speaker ingangen op hebt zitten.
Johan
Top 500 Contributor
Bolsward, NL
56 Posts
Gold Member
Johan replied on Sat, Dec 9 2017 3:44 PM

Hoi Fred, wisselt het werkende kanaal ook van links naar rechts als je rood en wit van de ingang van de voorversterker verwisselt? Als dat zo is ligt het mijns insziens aan je platenspeler of het din/tulp verloopje. Speelde de Beogram voorheen wel goed in een andere setup?

groet, Johan

kunsf00
Not Ranked
51 Posts
Bronze Member
De platenspeler speelt goed op een Beomaster 2300. Bij het wisselen van de tulp stekkers wisselt ook het geluid van de speaker van links naar rechts en omgekeerd.

Johan
Top 500 Contributor
Bolsward, NL
56 Posts
Gold Member
Johan replied on Sun, Dec 10 2017 10:50 AM

Hoi Fred,

Dan lijkt het erop dat de verloopkabel of de pin layout het probleem is. Sitesponsor Soundsheavenly biedt speciaal voor Beogram naar non B&O versterkers din/tulp verloopkabels aan (https://www.soundsheavenly.com/beogram-record-players/14--7fdin-2rca-.html). In de omschrijving van de kabel die hij aanbiedt staat: "This cable contains internal grounding links as standard to prevent spurious noise caused by earthing issues and this is suitable for most amplifiers."

Ik zou hem een vraag stellen - geheid dat hij kan uitleggen wat de oorzaak van probleem is!

Groet,

Johan

kunsf00
Not Ranked
51 Posts
Bronze Member
kunsf00 replied on Sun, Dec 10 2017 11:17 AM
Hoi Johan,

Bedankt, zal ik zeker doen.

Groetjes Fred
Blackrix
Top 75 Contributor
903 Posts
Bronze Member

Vrij eenvoudige test. Haal de dinplug van de BeoGram uit de verloopplug. Zet de installatie aan op een vrij laag volume en ga met een speld of iets dergelijks van metaal in de contacten van de verloopplug. Je zal nu een brom gaan horen op het linker of het rechter kanaal. Test of je dit met de verschillende contacten op de beide kanalen krijgt. Dan weet je of het signaal vanaf de verloopkabel doorkomt. Werkt dit niet, haal dan de verloopkabel uit de voorversterker, plug er een gewone tulp of cinchkabel in en doe dezelfde test. Als je nu op beide kanalen brom krijgt, is het de verloop kabel. Zo niet, haal dan de kabel tussen de voorversterker en de installatie eruit en doe dezelfde test met de kabel nog in de installatie. De brom zal nu een stuk zachter zijn omdat de voorversterker er niet meer tussen zit. Zo kun je met eenvoudige middelen stap voor stap testen waar de fout zit.

kunsf00
Not Ranked
51 Posts
Bronze Member
Bedankt, zal de test uitvoeren!
kunsf00
Not Ranked
51 Posts
Bronze Member
Hoi Blackrix, de test uitgevoerd met een knopspeld. Het verloopstuk contra DIN knopspeld geeft een brom op beide speakers. Dus daar ligt het volgens mij niet aan. De Beogram 2202 speelt ook normaal met de DIN plug in de Beocenter 2300, dus ligt het volgens mij ook niet aan de DIN stekker. Wanneer ik de tulp stekkers op de voorversterker wissel, wisselt ook het geluid van de speakers. Ook het Bas geluid uit de Sub woofer is niet al te helder. Kan het ook aan de kwaliteit van het verloopstuk liggen?

Heb inmiddels wel een beter verloopstuk besteld bij Sounds Heavenly (Steve)

Groeten, Fred
kunsf00
Not Ranked
51 Posts
Bronze Member
Hoi Johan,

Heb contact gehad met Steve (Sounds Heavenly), hij adviseerde mij een beter verloopstuk te bestellen. Dit heb ik dan ook maar gedaan. We zien wel of dit de oplossing is! Bedankt voor het meedenken......!Wink

Groeten, Fred
kunsf00
Not Ranked
51 Posts
Bronze Member
Hoi, ook nog de Beocord (cassettedeck) op het verloopstuk aangesloten (zonder voorversterker). Geeft hetzelfde resultaat ....... alleen geluid uit 1 speaker bij het wisselen van de tulp stekkers wisselt het geluid mee!!!

Pfffff dus of het ligt aan het verloopstuk of mijn Home Cinema set is niet geschikt.

Groeten, Fred
Blackrix
Top 75 Contributor
903 Posts
Bronze Member

Je hoort op beide kanalen geluid als je met een knopspeld probeert, maar geen geluid op één kanaal als je de platenspeler of een andere bron aansluit? Dan vermoed ik dat de verloopkabel intern in de DIN-plug verkeerd is aangesloten. 

kunsf00
Not Ranked
51 Posts
Bronze Member
Bedankt, zal er eens nakijken.👍
kunsf00
Not Ranked
51 Posts
Bronze Member
kunsf00 replied on Fri, Dec 15 2017 11:24 AM
Hallo iedereen, het probleem is opgelost dankzij een verloopkabel van Steve (Soundsheavenly). Johan bedankt voor de tip.

Groeten, Fred
Page 1 of 2 (17 items) 1 2 Next > | RSS