Sign in   |  Join   |  Help
Click here to tell us about your new email address

Diverse vragen Newbe

rated by 0 users
Not Answered This post has 0 verified answers | 5 Replies | 0 Followers

Capibaro
Not Ranked
5 Posts
Bronze Member
Capibaro posted on Tue, Feb 14 2017 11:36 PM

Toen ik jong (10 ofzo) was las ik Bang & Olufsen folders van voor tot achter 1000 keer. Weet niet wat me er zo goed waarom maar ik was helemaal geobsedeerd. Tijdens afgelopen kerst zat ik op Marktplaats te kijken en kwam ik opeens een B&O systeem tegen wat ik nog kende uit die jaren. Om een lang verhaal kort te maken, ik ben inmiddels eigenaar van een:

- Beosystem 5500 (Beomaster 5500, Beogram CD 5500, Beocord 5500, Beogram 5500) + Master control panel

- Beovox Penta's (waarvan ik de midrange foamranden heb vernieuwd)

- Beosystem 9300 (vrijwel nieuw uit de doos) + Beolink 1000

- Beovox RL 6000 speakers

- Beovox RL 45.2 speakers

Nu loop ik tegen een aantal zaken aan. Ik hoop dat jullie daar antwoord op hebben.

A) In het Beosystem zitten weinig aansluitingen voor moderne apparatuur als je alle componenten hebt aangesloten. Ik heb nu een optische kabel vanaf de TV (inclusief een converter) aanngesloten op een splitter die gedeeld wordt met een Apple airport (om te streamen) die in een van de 7 pin din poorten gaat. Wat is volgens jullie de beste manier om alles aan te sluiten? 

B) Waarschijnlijk door punt A zijn er volumeverschillen tussen TV of streamen en bijvoorbeeld CD. Die laatste is op hetzelfde niveau veel harder. Waar komt dat door?

C) Kan ik met mijn Beocord ook opnamen maken van de TV bron (als ik afspeel via Apple TV)?

D) Master control Panel werkt goed, maar soms gaat het display eerder uit dan de bedoeling is na een opdracht en soms is de connectie naar de stereo niet direct. Heft iemand ergens een 'how-to' link naar hoe ik die kan schoonmaken.

E) Stel ik wil de Redlines nakijken en de ABR repareren indien nodig. Wat voor materiaal gebruik je dan. Ik heb een manuel gezien die zeemleer gebruikt. Is dat het beste materiaal?

F) volgens mij kwamen die Redlines vroeger met spiraal kabels. Mijn RL 6000 hebben die aansluiting niet. Iemand een idee waarom?

G) Geven Beolab Penta's een nog beter geluid? Zou ik mijn boxen moeten inruilen. Ik twijfel want deze zijn in ZGAN staat.

H) Wat zijn de verschillen tussen een Beosystem 7000 en 5500 afgezien van optisch? Loont het de moeite om te upgraden?

Is dat control panel eenvoudig te repareren

Conecteren van wifi (verschillende volumelevels)

Kan Beocord ook opnemen vanaf TV input

All Replies

Robert
Top 500 Contributor
Holland
120 Posts
Bronze Member
Robert replied on Mon, Feb 20 2017 1:33 PM

Antwoord op jouw vraag G, Beolab Penta versus Penta:

Ja, bij midden tot hoger volume omdat de BeoLab Penta een 175 Watt versterker heeft in vergelijk tot de BeoMaster 5500 die 60 watt levert

Ja omdat de ingebouwde Beolab versterker optimaal de Beolab aanstuurt omdat de componenten op elkaar zijn afgestemd. En bij erg lange kabellengtes is de BeoLab in het voordeel i.v.m. efficiënter signaal overdracht.

Hoger dan de BeoVox. Met display, erg cool (mijn mening).

Maar belangrijker is, krijg jij nu kippenvel als je muziek luistert met de huidige setup?

Antwoord op jouw vraag H, 7000 system versus 5500:

De 7000 heeft :

Powerlink aansluitingen voor BeoLab

5x DIN DataLink

RDS (met zendernaam identificatie alleen in BeoLink 7000 display)

Een ander betere accu als back up en voor stand by

Geen ingebouwde riaa pick up voorversterker

BeoLink 7000/5000 bediening en licht sturing timers

Discutabel: 2x110W t.o.v. 2x60W voor de 5500 (op basis van specs)

https://www.beoworld.org/prod_details.asp?pid=375

De 5500 heeft:

Naast de DIN DataLink ook nog chinch/tulp aansluitingen.

4x DIN DataLink

Wel riaa voorversterker (De BeoGram 5500 heeft geen riaa)

De 5500 kan geen BeoLink 7000 bediening aan zonder de upgrade printplaat.

De 7000 loont zeker de moeite, echter chinch aansluitingen, riaa of mat alu looks geven de doorslag.

(Ik bezit 2x de 7000 en 1x de 5500 met print upgrade)

Groet, Robert

Robert
Top 500 Contributor
Holland
120 Posts
Bronze Member
Robert replied on Mon, Feb 20 2017 1:39 PM

Capibaro:

Toen ik jong (10 ofzo) was las ik Bang & Olufsen folders van voor tot achter 1000 keer. Weet niet wat me er zo goed waarom maar ik was helemaal geobsedeerd.

Heh dat deed ik ook, toen ik 14 was in 1981 las ik elke folder vaak door, niet 1000 keer. (ik heb al die folders nog en daarna meer via Ebay) 

LOL

Robert
Top 500 Contributor
Holland
120 Posts
Bronze Member

BeoMaster 7000 aansluitingen:

Capibaro
Not Ranked
5 Posts
Bronze Member

Hallo Robert,

Dank allereerst voor je antwoord! Sommige termen zijn voor mij als newbie abracadabra, maar het belangrijkste haal ik eruit. Ik moet ooit dus een 7000 al is het maar vanwege de beklink 7000. Dan hoef ik ook geen splitter te gebruiken met mijn airport express. Dat zorgt ervoor dat het volume van de tv niet heel hard kan. 

Ergens in je uitgebreide antwoord zat een vraag. Ik weet niet of kippenvel het juiste woord is, maar ik vind het geluid ongelofelijk. Ik heb inmiddels alle midrange drivers nieuwe schuimringen gegeven. Heerlijk taakje in het weekend (weer eens wat met je handen doen). Ik (en ik ben helemaal geen geluidskenner) vind dat ze van hoog tot lage tonen een heel mooi geluid geven en alles wat daar tussen zitooi allemaal mooi doen. Een soort balans in alle soorten tonen. Ik vind het geluid heel helder, maar niet super in your face. Weet niet goed hoe ik het moet uitleggen, maar ze laten alles heel goed horen zonder dat alle details klinken alsof ze met een scheermesje zijn uitgesneden. Ik vind dat mooi. Beste is dat als ik ze hard zet, dat het geluid dat exact hetzelfde blijft maar dat er meer geluid op je afkomt (of zoiets). 

Wat me echt verbaasd is dat zelfs cassettebandjes onverwacht goed klinken. De CD speler is helemaal ongelofelijk en de pick up is prachtig met tevens wat nostalgie in het geluid maar heel helder. Ik vond mijn Beosystem 9300 met die Penta's al erg puik, maar merk wel een verschil nu de 5500 eraan zit gekoppeld. 

Boven heb ik een zgan'we Beosystem 9300 met Beovox Redline 6000. Prachtige set imho. Die speakers halen het niet qua volheid van geluid vergeleken met de penta's. Toch ook een hele fijne speaker zeker als je er ook een tv op aangesloten hebt. Vind ze daarvoor zelfs beter.

Heb net wat zitten pielen met de aansluitingen. En nu is de linker Penta veel zachter qua geluid. Hoop niet dat ik wat heb kapotgemaakt Surprise

Capibaro
Not Ranked
5 Posts
Bronze Member
Capibaro replied on Sun, Mar 12 2017 10:15 PM

Deze mag in het archief. Ik had gewoon een kabel niet goed aangesloten

Page 1 of 1 (6 items) | RSS