Sign in   |  Join   |  Help
Click here to tell us about your new email address

Beovox Penta mk1 bas / Diskant - Mellemtone balance problem - Hjælp!!!

rated by 0 users
Not Answered This post has 0 verified answers | 4 Replies | 1 Follower

Benny Nielsen
Not Ranked
Denmark
4 Posts
Silver Member
Benny Nielsen posted on Tue, Apr 25 2017 9:33 PM

Hej

Jeg har købt et par gamle Beovox Penta mk1, af den type hvor der er 7 spoler på bas / Diskant delefilteret.

Det virker som om Bas/diskant delefilteret er voldsomt dæmpende, og derfor bliver de 4 mellemtoner mega dominerende. Jeg har prøvet at køre mellemtonerne via delefilteret og basserne koblet direkte på højttalerkablet, og så er der output nok fra basserne, omend det ikke er filtreret til kun at indeholde bas.

Det er tydeligt at der har været spillet højt på dem, og dette via en eftermonteret forstærker. L6 på PCB14 er ret sort, ligesom R1 er sort i limen på printkortet. Jeg har målt R1 og den er stadig ca. 10 ohm og L6 er ikke brændt over.

De lyder helt vildt dårligt, men hvis jeg kun har Bas/  diskant kredsløbet koblet på er det helt tydeligt at delefilteret virker - der diskant i diskanten og Bas i Basserne. Det kræver bare at der bliver skruet ret meget op.

Som jeg ser diagrammet, burde der ikke være dæmpning i bas /diskant filteret overhovedet.

Det er der derimod i mellemtone filteret, og hvis jeg her kortslutter R1, giver det er øget mellemtone lydtryk.

Jeg er virkeligt på den, så jeg vil være mega taknemmelig for alle inputs.

På forhånd Tak for hjælpen, og tak for alle de gode tråde om Pentaerne!

Mvh Benny

All Replies

Dillen
Top 10 Contributor
Copenhagen / Denmark
9,371 Posts
Founder
Moderator
Dillen replied on Tue, Apr 25 2017 9:42 PM

Er alle enhederne de originale?

Martin

Benny Nielsen
Not Ranked
Denmark
4 Posts
Silver Member

Ja - jeg har givet mellemtonerne nye skumkanter, og de spiller fint.

Det er itt 4273 enhederne (LPB 80/19/120) - virker iøvrigt som lidt discount agtige, plastic basket, men kraftig magnet,

Har overvejet om det var en ide at prøve en monacor kevlar mellemtone af, men ville først lige høre dem uden nogen modifikationer først, og det var skuffende.

mvh - og tak

Benny Nielsen
Not Ranked
Denmark
4 Posts
Silver Member

Har lige opdaget at det kun er den ene højttaler der har problemet.

Vil imorgen prøve at bytte delefilteret ud mellem de 2 højttalere for at lokalisere det nærmere.

mere info følger.

mvh Benny 

Benny Nielsen
Not Ranked
Denmark
4 Posts
Silver Member

Efter nærmere lytning til begge højttalere må jeg konstatere at der er et problem med mine delefiltre.

prøvede at montere et gammelt dali 7 delefilter som er ret simpelt 800/3000 hz og wauw enhederne i Penta kabinetterne lyder jo fantatastisk!

spørgsmålet er bare om de oprindelige filtre i Penta mk1 er så problematiske uanset hvad, eller om der er en ide i at skifte alle modstande og kondensatorer?

håber at nogen kan hjælpe. Overvejer også bare at montere Dalí filtrene i dem permanent, men vil jo gerne ha det optimale ud af dem.

de gamle filtre giver en hår, høj og nærmest lidt afkoblet melkemtone, som om bas og diskant er dæmpet og mellemtonen er begrænset.

mvh Benny 

Page 1 of 1 (5 items) | RSS